C 2013

The Institutionalisation of Ethics Education in Social Work: Applying Ethical Theories (a Summarised Discussion)

NEČASOVÁ, Mirka and Alois KŘIŠŤAN

Basic information

Original name

The Institutionalisation of Ethics Education in Social Work: Applying Ethical Theories (a Summarised Discussion)

Name in Czech

Institucionalizace výuky etiky v sociální práci: aplikace etických teorií (shrnutí diskuse)

Authors

NEČASOVÁ, Mirka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Alois KŘIŠŤAN (203 Czech Republic)

Edition

first. Liberec, Social Work, Education and Postmodernity. Theory and Studies in Selected Czech, Slovak and Polish Issues. p. 74 - 87, 14 pp. 55-100-13, 2013

Publisher

Technical University of Liberec

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00071922

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-7494-032-3

Keywords (in Czech)

etika sociální práce; institucionalizace; výuka; diskuse; postmodernita

Keywords in English

social work ethics; institutionalisation; education; discussion; postmodernity

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/2/2014 15:50, PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D.

Abstract

V originále

The objective of the chapter is to acquaint the reader with the discussion which took place among educators over the years 2010-2012 and was devoted to the ways of teaching philosophy and ethics in the field of social work. The discussion represents various approaches to education and reflects the broader context within which social work and social workers operate as well. The views of the participants in this discussion do not have to be seen as antagonistic but rather as parts of a continuum, where the extreme position on one side is characterised exclusively by an endeavour to re-interpret the opinions of classical thinkers and on the other side would feature an exclusive reliance on practical experience and routine procedures without theoretical reflection. It is evident that defending these extreme positions is basically of no benefit to the development of the discipline, to education quality or as assistance to clients. The concept of education in fact ranges widely across the entire continuum. The authors share opinion that plurality (connected with postmodernism) in teaching philosophy and social work ethics brings forth, apart from certain disadvantages (e.g. relativism), a potential for creativity and mutual enrichment.

In Czech

Cílem kapitoly je seznámit čtenáře s diskusí probíhající mezi vzdělavateli v letech 2010 až 2012 a týkající se podoby výuky filosofie a etiky sociální práce. Tato diskuse reprezentuje různé způsoby, jak k výuce přistupovat, a odráží i širší kontext, v jehož rámci sociální práce a sociální pracovníci působí. Náhledy protagonistů této diskuse nemusejí být vnímány jako protichůdné, ale spíše jako součást kontinua, kde krajní pozici na jedné straně charakterizuje výhradně snaha o věrné přetlumočení názorů klasických myslitelů a na druhé straně by bylo spoléhání se výhradně na praktické zkušenosti a rutinní postupy bez teoretické reflexe. Je evidentní, že pro rozvoj oboru, kvalitu vzdělávání i pomoc klientům je zastávání těchto krajních pozic málo přínosné. Vzdělávání se ve skutečnosti pohybuje v rámci celého tohoto kontinua. Autoři kapitoly se shodují, že pluralita (spojovaná s postmodernistou) pojímání výuky filosofie a etiky v sobě nese kromě určitých nevýhod (např. relativizace) i potenciál kreativity a vzájemného obohacení.