Informační systém MU
ŘEHULKA, Evžen. Psychologické a psychohygienické otázky vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluze (Question of psychology and mental hygiene about education of pupils with disabilities in terms of inclusion.). In OŠLEJŠKOVÁ H., VÍTKOVÁ M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 39-54. ISBN 978-80-210-6673-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psychologické a psychohygienické otázky vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluze
Name (in English) Question of psychology and mental hygiene about education of pupils with disabilities in terms of inclusion.
Authors ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. p. 39-54, 16 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071983
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6673-1
Keywords in English inkluze; inkluzivní výchova; inkluze a psychologie; dítě a inkluze; rodiče a inkluze; učitelé a inkluze; inkluze a prostředí; konflikt; frustrace; stres; zdraví; kvalita života
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc., učo 1714. Changed: 31/3/2014 14:19.
Abstract
Studie je přehledem základních poznatků z psychologie a psychohygieny, které se vztahují k problematice vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluzivní pedagogiky. U žáků se z tohoto aspektu zaměřujeme na náročné životní situace, u rodičů na stresové situace, u učitelů na syndrom vyhoření, v sociálním prostředí věnujeme pozornost stigmatizaci a labelingu a při studiu materiálního prostředí ukazujeme na využití ergonomie. Závěrem naznačujeme možnosti chápat problematiku inkluzivního vzdělávání žáků se zdravotním postižením z hlediska teorie zdraví, přičemž jako výhodnější v této oblasti vidíme použití teorie kvality života.
Abstract (in English)
The paper is an overview of the basic knowledge of psychology and mental hygiene, which relate to the education of pupils with disabilities from the perspective of inclusive education. We focused of pupils difficult life situations, parents stressful situations, teachers burnout, we pay attention to stigma and labeling theory in the social environment and we show using of ergonomics. Finally, we attempt understanding the issue of inclusive education of pupils with disabilities in terms of the theory of health, but we see the theory of quality of life as preferable.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
Displayed: 28/7/2024 01:13