C 2013

Psychologické otázky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole

ŘEHULKA, Evžen

Basic information

Original name

Psychologické otázky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole

Name (in English)

Psychological Issues in Education for Pupils with Special Education Needs in Primary Schools

Authors

ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Vzdělávání se zaměřením na inkluzívní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Maunstream Schools, p. 45-58, 14 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00071984

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6678-6

Keywords in English

pupils with special educational needs; psychological approach to learning; cognitive processes; skills; learning; socialization; stress coping

Tags

Reviewed
Změněno: 31/3/2014 14:18, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Abstract

V originále

Studie je věnována psychologickým otázkám vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Psychologický přístup je implicitně obsažen v současných pedagogických a medicínských teoriích, které se těmto otázkám v současné době nejvíce věnují. Naším cílem bylo upozornit na některé okruhy psychologických poznatků, které mohou přinést nové pohledy, inspiraci i praktické přínosy pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřili jsme na kognitivní procesy, psychologii schopností a učení, aktivity a pozornosti, socializaci a na teorie zvládání zátěže.

In English

The paper is dedicated to the psychological issues of education for pupils with special educational needs. Psychological approach is implicit in current educational and medical theories that these issues are currently the most dedicated. Our goal was to highlight some areas of psychological knowledge that can bring new insights, inspiration and practical benefits for working with pupils with special educational needs. We focused on cognitive processes, psychology of skills and learning, activities and attention, socialization and stress coping theory.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects