ŘEHULKA, Evžen. Psychologické otázky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole (Psychological Issues in Education for Pupils with Special Education Needs in Primary Schools). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzívní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Maunstream Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 45-58. ISBN 978-80-210-6678-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psychologické otázky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole
Name (in English) Psychological Issues in Education for Pupils with Special Education Needs in Primary Schools
Authors ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Vzdělávání se zaměřením na inkluzívní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Maunstream Schools, p. 45-58, 14 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071984
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6678-6
Keywords in English pupils with special educational needs; psychological approach to learning; cognitive processes; skills; learning; socialization; stress coping
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc., učo 1714. Changed: 31/3/2014 14:18.
Abstract
Studie je věnována psychologickým otázkám vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Psychologický přístup je implicitně obsažen v současných pedagogických a medicínských teoriích, které se těmto otázkám v současné době nejvíce věnují. Naším cílem bylo upozornit na některé okruhy psychologických poznatků, které mohou přinést nové pohledy, inspiraci i praktické přínosy pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřili jsme na kognitivní procesy, psychologii schopností a učení, aktivity a pozornosti, socializaci a na teorie zvládání zátěže.
Abstract (in English)
The paper is dedicated to the psychological issues of education for pupils with special educational needs. Psychological approach is implicit in current educational and medical theories that these issues are currently the most dedicated. Our goal was to highlight some areas of psychological knowledge that can bring new insights, inspiration and practical benefits for working with pupils with special educational needs. We focused on cognitive processes, psychology of skills and learning, activities and attention, socialization and stress coping theory.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 15/6/2024 16:12