D 2014

Uvedením podřadného výrobku ke zvýšení tržního podílu

ĎURINÍK, Michal

Basic information

Original name

Uvedením podřadného výrobku ke zvýšení tržního podílu

Name (in English)

Increasing market share with the introduction of an inferior product

Authors

ĎURINÍK, Michal (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hradec Králové, Mezinárodní vědecká konference Hradecké ekonomické dny 2014, p. 197-203, 7 pp. 2014

Publisher

Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/14:00075033

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7435-366-6

Keywords (in Czech)

marketing; volba; návnada; asymetrická dominance; nákupní rozhodování

Keywords in English

marketing; choice; decoy; asymmetric dominance; purchase decision

Tags

Reviewed
Změněno: 11/2/2014 11:20, Ing. Bc. Michal Ďuriník, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Atraktivitu jedné z možností, které má spotřebitel na výběr v rámci produktového portfolia, je možno zvýšit zařazením nového výrobku specifických parametrů. Tento produkt, asymetricky dominován právě cílovým produktem v rámci množiny alternativ, je nazýván "návnada" a příslušný efekt "efekt asymetrické dominance". Příspěvek prezentuje teoretickou bázi a komparuje několik možných vysvětlení efektu. Rovněž je naznačena možná role individuálních rozdílů v reakci na zařazení asymetricky dominované alternativy do portfolia a naznačen směr k dalšímu empirickému zkoumání tohoto efektu. Příspěvek rovněž obsahuje doporučení a návrhy k realizaci budoucích výzkumů.

In English

New product introduced into the product portfolio does not have to cannibalize the market share of current products. Even without generating direct sales, properly designed new product can increase the market share of currently offered product, and it can decrease the proportion of customers who decide not to buy. This is caused by the asymmetric dominance effect, consequences of which are dependent on personal traits of a customer. This field offers opportunities for use in the business practice, and it is also a promising research area with the impacts of interpersonal differences, and ways of resisting the effect in decision making to be further investigated.

Links

MUNI/A/0762/2012, interní kód MU
Name: Výzkum vybraných aspektů řízení zpětných toků
Investor: Masaryk University, Category A
Displayed: 28/10/2024 19:32