D
2014
Uvedením podřadného výrobku ke zvýšení tržního podílu
ĎURINÍK, Michal
Basic information
Original name
Uvedením podřadného výrobku ke zvýšení tržního podílu
Name (in English)
Increasing market share with the introduction of an inferior product
Authors
ĎURINÍK, Michal (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Hradec Králové, Mezinárodní vědecká konference Hradecké ekonomické dny 2014, p. 197-203, 7 pp. 2014
Publisher
Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14560/14:00075033
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech)
marketing; volba; návnada; asymetrická dominance; nákupní rozhodování
Keywords in English
marketing; choice; decoy; asymmetric dominance; purchase decision
V originále
Atraktivitu jedné z možností, které má spotřebitel na výběr v rámci produktového portfolia, je možno zvýšit zařazením nového výrobku specifických parametrů. Tento produkt, asymetricky dominován právě cílovým produktem v rámci množiny alternativ, je nazýván "návnada" a příslušný efekt "efekt asymetrické dominance". Příspěvek prezentuje teoretickou bázi a komparuje několik možných vysvětlení efektu. Rovněž je naznačena možná role individuálních rozdílů v reakci na zařazení asymetricky dominované alternativy do portfolia a naznačen směr k dalšímu empirickému zkoumání tohoto efektu. Příspěvek rovněž obsahuje doporučení a návrhy k realizaci budoucích výzkumů.
In English
New product introduced into the product portfolio does not have to cannibalize the market share of current products. Even without generating direct sales, properly designed new product can increase the market share of currently offered product, and it can decrease the proportion of customers who decide not to buy. This is caused by the asymmetric dominance effect, consequences of which are dependent on personal traits of a customer. This field offers opportunities for use in the business practice, and it is also a promising research area with the impacts of interpersonal differences, and ways of resisting the effect in decision making to be further investigated.
Links
MUNI/A/0762/2012, interní kód MU | Name: Výzkum vybraných aspektů řízení zpětných toků | Investor: Masaryk University, Category A |
|
Displayed: 28/10/2024 19:32