ĎURINÍK, Michal. Uvedením podřadného výrobku ke zvýšení tržního podílu (Increasing market share with the introduction of an inferior product). In Ing. Pavel Jedlička, CSc. Mezinárodní vědecká konference Hradecké ekonomické dny 2014. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2014, p. 197-203. ISBN 978-80-7435-366-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Uvedením podřadného výrobku ke zvýšení tržního podílu
Name (in English) Increasing market share with the introduction of an inferior product
Authors ĎURINÍK, Michal (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition Hradec Králové, Mezinárodní vědecká konference Hradecké ekonomické dny 2014, p. 197-203, 7 pp. 2014.
Publisher Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14560/14:00075033
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-7435-366-6
Keywords (in Czech) marketing; volba; návnada; asymetrická dominance; nákupní rozhodování
Keywords in English marketing; choice; decoy; asymmetric dominance; purchase decision
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Bc. Michal Ďuriník, Ph.D., učo 206408. Changed: 11/2/2014 11:20.
Abstract
Atraktivitu jedné z možností, které má spotřebitel na výběr v rámci produktového portfolia, je možno zvýšit zařazením nového výrobku specifických parametrů. Tento produkt, asymetricky dominován právě cílovým produktem v rámci množiny alternativ, je nazýván "návnada" a příslušný efekt "efekt asymetrické dominance". Příspěvek prezentuje teoretickou bázi a komparuje několik možných vysvětlení efektu. Rovněž je naznačena možná role individuálních rozdílů v reakci na zařazení asymetricky dominované alternativy do portfolia a naznačen směr k dalšímu empirickému zkoumání tohoto efektu. Příspěvek rovněž obsahuje doporučení a návrhy k realizaci budoucích výzkumů.
Abstract (in English)
New product introduced into the product portfolio does not have to cannibalize the market share of current products. Even without generating direct sales, properly designed new product can increase the market share of currently offered product, and it can decrease the proportion of customers who decide not to buy. This is caused by the asymmetric dominance effect, consequences of which are dependent on personal traits of a customer. This field offers opportunities for use in the business practice, and it is also a promising research area with the impacts of interpersonal differences, and ways of resisting the effect in decision making to be further investigated.
Links
MUNI/A/0762/2012, interní kód MUName: Výzkum vybraných aspektů řízení zpětných toků
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 20/8/2024 00:31