HORÁKOVÁ, Radka. Vývojové škály jako kritéria hodnotící jazykové a sociální dovednosti dětí s těžkým sluchovým postižením (Developmental Scales as Tools to Assess Language and Social Skills in Children with Severe Hearing Impairments). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 80-91. ISBN 978-80-210-6515-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vývojové škály jako kritéria hodnotící jazykové a sociální dovednosti dětí s těžkým sluchovým postižením
Name (in English) Developmental Scales as Tools to Assess Language and Social Skills in Children with Severe Hearing Impairments
Authors HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění, p. 80-91, 12 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072000
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6515-4
Keywords (in Czech) sluchové postižení; vývojové škály; měřítka vývoje; jazykové dovednosti; sociální zařazení; sluchová percepce; expresivní řeč; rozumový vývoj; sociální komunikace
Keywords in English hearing impairment; developmental scales; developmental milesotnes; language skills; social inclusion; auditory perception; expressive language; cognitive development; social communication
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Radka Horáková, Ph.D., učo 22250. Changed: 2/3/2014 22:25.
Abstract
Kapitola mapuje přehled vybraných testových materiálů v podobě vývojových škál a dotazníků pro rodiče, které jsou v zahraničí běžně užívány a tvoří nezbytnou součást komplexní diagnostiky. Průběžné hodnocení jazykových dovedností dětí se sluchovým postižením se jeví jako velmi důležité, zejména pak pro rodiče. Rodina hraje v oblasti jazykového vývoje dítěte klíčovou roli a práce s vývojovými škálami jí může velmi usnadnit orientovat se v dalších fázích vývoje dítěte a směřovat je k vytýčenému cíli. V kapitole jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření, které bylo provedeno v měsících leden a červen 2013 u dvou chlapců předškolního věku s těžkým sluchovým postižením. Za hlavní výzkumnou techniku lze označit pozorování a dotazníky určené rodičům chlapců, pracovníkům SPC pro sluchově postižené a učitelkám mateřských škol, kde jsou chlapci vzděláváni.
Abstract (in English)
The chapter analyses selected assessment tools such as developmental scales and questionnaires for parents commonly used abroad as an integral part of comprehensive assessment. Ongoing assessment of the language skills in children with hearing impairments appears to be essential, especially for parents. Family plays a key role in the child's language development and using developmental scales can be helpful to understand next developmental stages and to reach set goals. The chapter presents the results of qualitative research conducted in January and June 2013 with two preschool boys with severe hearing loss. The main research technique was the observation and questionnaires for parents of the boys, the staff from the counselling centre for children with hearing impairments and teachers from nursery schools where the boys are educated.
Links
MUNI/A/0709/2012, interní kód MUName: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 3/6/2024 18:44