BARTOŇOVÁ, Miroslava and Zuzana ŠIRMEROVÁ. Foneticko-fonologická jazyková rovina u žáků se specifickými poruchami učení – parciální výsledky šetření (Phonetic and Phonological Language Level in Pupils with Specific Learning Difficulties –Partial Research Results). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 130-140. ISBN 978-80-210-6515-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Foneticko-fonologická jazyková rovina u žáků se specifickými poruchami učení – parciální výsledky šetření
Name (in English) Phonetic and Phonological Language Level in Pupils with Specific Learning Difficulties –Partial Research Results
Authors BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ŠIRMEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění, p. 130-140, 11 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072007
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6515-4
Keywords (in Czech) specifické poruchy učení; narušená komunikační schopnost; foneticko-fonologická jazyková rovina; řeč; žáci se specifickými poruchami učení; výzkum
Keywords in English specific learning difficulties; communication disorders; phonetic and phonological language level; pupils with specific learning difficulties; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., učo 5643. Changed: 22/2/2014 13:56.
Abstract
Jednou z problematických oblastí, která ovlivňuje školní výkon žáků se specifickými poruchami učení je oblast řeči. Kapitola popisuje specifiku narušené komunikační schopnosti, vymezuje pohled na jednotlivé jazykové roviny a jejich narušení u žáků se specifickými poruchami učení s akcentem na rovinu foneticko-fonologickou. Parciální část výzkumného šetření je zaměřena na testování úrovně foneticko-fonologické jazykové roviny u žáků se specifickou poruchou učení ve 2., 3., 4. třídách základních škol ve městě Brně. Jsou zde prezentovány výsledky kvantitativního výzkumného šetření.
Abstract (in English)
Communication is one of the problematic areas that affect school performance in pupils with specific learning difficulties. The chapter deals with communication disorders, defines particular language levels and their disruption in pupils with specific learning difficulties with focus on the phonetic and phonological language level. A part of the research project is focused on the assessment of the phonetic and phonological language level in pupils with specific learning difficulties in the 2nd, 3rd and 4th classes of primary schools in Brno. The results of quantitative research are presented.
Links
MUNI/A/0709/2012, interní kód MUName: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 21/8/2024 18:05