C 2013

Využití alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem v základní škole

BARTOŇOVÁ, Miroslava and Kateřina JISKROVÁ

Basic information

Original name

Využití alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem v základní škole

Name (in English)

The use of Alternative Methods in the Education of Pupils with Down syndrome in Primary School

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina JISKROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění, p. 168-179, 12 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072010

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6515-4

Keywords (in Czech)

Downův syndrom; alternativní metoda; mentální postižení; narušená komunikační schopnost; základní škola speciální; inkluze; učitel; asistent pedagoga; poradenství; logopedie; kognitivní funkce; Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování

Keywords in English

Down syndrome; alternative method; intellectual disability; communication disorder; special school; inclusion; teacher; teaching assistant; counselling; speech therapy; cognitive functions; Feuerstein's Instrumental Enrichment

Tags

Reviewed
Změněno: 22/2/2014 14:01, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkumný projekt analyzuje realitu využívání alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem na základních školách. V centru zájmu projektu byly alternativní metody zaměřené na rozvoj kognitivních funkcí, fyzických schopností a metody alternativní a augmentativní komunikace. Výzkum je zaměřen na aktuální zkušenosti a názory pedagogů základních škol, základních škol praktických a základních škol speciálních na možnost využívat v rámci vzdělávání metody rozšiřující, či nahrazující omezenou komunikační schopnost a podporující vývoj motoriky a poznávacích schopností. Byl realizován v roce 2013 prostřednictvím dotazníkového šetření u 31 učitelů a asistentů pedagoga. Jednalo se o výběrový soubor dotazovaných pedagogů, kteří pracují na základních školách v České republice s žákem s diagnózou Downův syndrom.

In English

The research project analyses the rate of using alternative methods in teaching pupils with Down syndrome in primary schools. The project focused on the alternative methods aimed at developing cognitive functions, physical capability, and the alternative and augmentative communication methods. The research project analyses the current experiences and opinions of teachers from primary schools, practical schools, and special schools on the possibility to use learning methods developing or replacing insufficient communication skills and supporting the development of motor skills and cognitive abilities. Research was realised in 2013 through a questionnaire survey for 31 teachers and teaching assistants. The sample consisted of teachers working with a student diagnosed with Down syndrome in the Czech Republic.

Links

MUNI/A/0709/2012, interní kód MU
Name: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A