BARTOŇOVÁ, Miroslava and Kateřina JISKROVÁ. Využití alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem v základní škole (The use of Alternative Methods in the Education of Pupils with Down syndrome in Primary School). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 168-179. ISBN 978-80-210-6515-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem v základní škole
Name (in English) The use of Alternative Methods in the Education of Pupils with Down syndrome in Primary School
Authors BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina JISKROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění, p. 168-179, 12 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072010
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6515-4
Keywords (in Czech) Downův syndrom; alternativní metoda; mentální postižení; narušená komunikační schopnost; základní škola speciální; inkluze; učitel; asistent pedagoga; poradenství; logopedie; kognitivní funkce; Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování
Keywords in English Down syndrome; alternative method; intellectual disability; communication disorder; special school; inclusion; teacher; teaching assistant; counselling; speech therapy; cognitive functions; Feuerstein's Instrumental Enrichment
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., učo 5643. Changed: 22/2/2014 14:01.
Abstract
Výzkumný projekt analyzuje realitu využívání alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem na základních školách. V centru zájmu projektu byly alternativní metody zaměřené na rozvoj kognitivních funkcí, fyzických schopností a metody alternativní a augmentativní komunikace. Výzkum je zaměřen na aktuální zkušenosti a názory pedagogů základních škol, základních škol praktických a základních škol speciálních na možnost využívat v rámci vzdělávání metody rozšiřující, či nahrazující omezenou komunikační schopnost a podporující vývoj motoriky a poznávacích schopností. Byl realizován v roce 2013 prostřednictvím dotazníkového šetření u 31 učitelů a asistentů pedagoga. Jednalo se o výběrový soubor dotazovaných pedagogů, kteří pracují na základních školách v České republice s žákem s diagnózou Downův syndrom.
Abstract (in English)
The research project analyses the rate of using alternative methods in teaching pupils with Down syndrome in primary schools. The project focused on the alternative methods aimed at developing cognitive functions, physical capability, and the alternative and augmentative communication methods. The research project analyses the current experiences and opinions of teachers from primary schools, practical schools, and special schools on the possibility to use learning methods developing or replacing insufficient communication skills and supporting the development of motor skills and cognitive abilities. Research was realised in 2013 through a questionnaire survey for 31 teachers and teaching assistants. The sample consisted of teachers working with a student diagnosed with Down syndrome in the Czech Republic.
Links
MUNI/A/0709/2012, interní kód MUName: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 6/7/2024 02:26