NOVÁKOVÁ, Zita and Zdislava PAULÍKOVÁ. Sexuální gramotnost dospívajících s důrazem na informovanost osob se zrakovým postižením (Sexual Literacy of Adolescents with the Emphasis on Awareness of People with Visual Impairments). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 222-235. ISBN 978-80-210-6515-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sexuální gramotnost dospívajících s důrazem na informovanost osob se zrakovým postižením
Name (in English) Sexual Literacy of Adolescents with the Emphasis on Awareness of People with Visual Impairments
Authors NOVÁKOVÁ, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdislava PAULÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění, p. 222-235, 14 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072013
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6515-4
Keywords (in Czech) zrakové postižení; sexuální výchova; sexuální gramotnost; rámcové vzdělávací programy; rodina; škola; média; vrstevníci; dotazník
Keywords in English visual impairment; sex education; sexual literacy; framework educational programmes; family; school; media; peers; questionnaire
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Changed: 11/2/2014 18:05.
Abstract
Kapitola pojednává o výzkumu v oblasti sexuální výchovy a sexuální gramotnosti mladých lidí se zrakovým postižením a bez postižení. Sexuální výchova je analyzována v kontextu rámcových vzdělávacích programů. Pozornost je věnována výchově v rodině, ve škole, ale také vlivu médií na sexuální gramotnost těchto osob. Výzkum byl kvantitativní a byl realizován dotazníkovým šetřením u mladých dospívajících osob se zrakovým postižením a bez zrakového postižení. Bylo zjištěno, že ve znalostech mladých osob se zrakovým postižením se nacházejí očekávané nedostatky, stejně tak jsme zjistili neznalosti i u intaktních žáků. Výsledky mohou být inspirací pro úpravy rámcových vzdělávacích programů.
Abstract (in English)
The chapter deals with a survey concerning sex education and sexual literacy of young people with visual impairments and without impairments. Sex education is analysed in the context of the framework educational programmes. Focus is set on family upbringing, teaching at school and also the influence of media on the sexual literacy of these people. Research was quantitative and we used a questionnaire for young people with visual impairments and without visual impairments. We found out that there is an expected lack of knowledge in young people with visual impairments and we also determined lack of knowledge in the intact pupils. The results can lead to modifications of the framework educational programmes.
Links
MUNI/A/0709/2012, interní kód MUName: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/4/2024 20:26