NOVÁKOVÁ, Jana. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání (Biodromal development of individuals with autism spectrum disorders in the context of support and education). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 286 pp. ISBN 978-80-210-6661-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání
Name (in English) Biodromal development of individuals with autism spectrum disorders in the context of support and education
Authors NOVÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 286 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072070
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6661-8
Keywords (in Czech) poruchy autistického spektra; informovanost; pedagogičtí pracovníci; biodromální vývoj; mateřská škola; základní škola; střední škola; Aspergerův syndrom; vysoce funkční autismus; inkluzivní vzdělávání; vrstevnické vztahy; postavení; šikana
Keywords in English autism spectrum disorders; awareness educators; lifelong development; kindergarten; primary school; secondary school; Asperger syndrome; High Functioning Autism; inclusive education; peer relationships; position; bullying
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Dvořáková, učo 180818. Changed: 10/4/2014 17:05.
Abstract
Hlavním tématem předkládané publikace je biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra (PAS) v kontextu podpory a vzdělávání. Výzkumným šetřením jsou analyzovány sociopreferenční vrstevnické vztahy žáků s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem a situace o informovanosti v problematice poruch autistického spektra mezi pedagogickými pracovníky z mateřských, základních a středních škol v České republice. Monografie je členěna na dvě části. První teoretická část knihy seznamuje čtenáře s teoretickými východisky. Jsou zde shrnuty poznatky týkající se autistických poruch. Druhá část publikace empirického charakteru je rozdělena do dvou kapitol. První výzkumné šetření mělo charakter smíšeného výzkumu, v němž byl dominantní kvantitativní výzkum doplněn výzkumem kvalitativním. Významná část studie byla založena na sociometrickém šetření v 10 třídách, kde byl integrován žák s Aspergerovým syndromem či jinou pervazivní vývojovou poruchou. Druhý výzkum byl postaven na statistické proceduře, v jehož rámci byla využita kvantitativní metoda, přičemž stěžejní technikou sběru dat byl anonymní dotazník vlastní konstrukce autorky. Hlavním cílem výzkumného šetření byla deskripce stavu informovanosti v problematice poruch autistického spektra mezi pedagogickými pracovníky. Analytickou jednotkou byli pedagogičtí pracovníci z běžných i speciálních škol a rodiče dětí s PAS. Závěrečná podkapitola navrhuje také doporučení pro speciálně pedagogickou teorii a praxi.
Abstract (in English)
The main theme of this publication is Biodromal development of individuals with autism spectrum disorders (ASD) in the context of support and education. Research survey are analyzing sociopreferential peer relationships of pupils with Asperger syndrome and high functioning autism and the situation in awareness of sphere of autism spectrum disorders among educators from kindergarten, primary and secondary schools in the Czech Republic. The monograph is divided into two parts. The first theoretical chapter of this publication acquaints readers with the theoretical background. The chapter summarizes data about autism disorders. The second, empirical, part of publication is divided into two chapters. Character of first survey was formed by a mixed research, in which was the majority of quantitative research coupled with qualitative research. A dominant part of the research study was based on social network methods of 10 typical classrooms, that included students with Asperger syndrome or pervasive developmental disorder not otherwise specified. The second research was based on a statistical procedure, in which the quantitative method was used, the core technology of data collection was anonymous questionnaire design of the author's own publication. The main objective of this research was the description of the state awareness of sphere of autism spectrum disorders among educators. Educators from regular and special schools and parents of children with ASD were the analytical units. The final chapter suggests recommendation for special educational theory and as well as practice.
Links
MUNI/A/0709/2012, interní kód MUName: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/5/2024 17:31