V originále
Kapitola pojednává o připravenosti středních škol na integraci, resp. inkluzi studentů se zrakovým postižením a o vlivu managementu škol na realizaci a podobu inkluzivního vzdělávání. Zabývá se postoji vedoucích pracovníků středních škol k problematice bariér ve školní inkluzi studentů se zrakovým postižením. Prezentováno je zde výzkumné šetření, které probíhalo v součinnosti s ředitelkami a řediteli středních škol v Pardubickém kraji. Kapitola mapuje fáze širšího výzkumného projektu, který se věnuje problematice inkluze žáků a studentů se zrakovým postižením, a představuje některé dílčí výsledky, jako například porovnání mezi významem postoje ředitele školy k bariéře a významem stejné bariéry pro konkrétní vzdělávací instituci.
In English
This chapter describes how high schools are prepared fo the inclusion of students with visual impairments. It focuses on the importance of school management attitudes to the inclusive education. Furthermore, it discusses the impact of school management on inclusive education. This text also describes our research of the topic of inclusion, which was carried out in cooperation with 250 heads of high schools in the East Bohemian Region. The paper summarizes the phase of a larger research project, which deals with the issue of inclusion of students with visual impairments. This paper presents some of the partial results, such as the comparison between the significance of headmaster attitudes to the hard and soft barriers (external financial resources, teaching assistants, teacher training in special education, architectural barriers, teacher collaboration, attitudes of parents and children, and legislative support for inclusive education), and the importance of the same barriers to the particular institution. This text also presents headmaster attitudes to different types of visual impairment.