NOVÁKOVÁ, Zita. Zrakové postižení (Visual Impairment). In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. první. Brno: Paido, 2012, p. 175-195, 26 pp. ISBN 978-80-7315-237-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zrakové postižení
Name in Czech Zrakové postižení
Name (in English) Visual Impairment
Authors NOVÁKOVÁ, Zita.
Edition první. Brno, Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. p. 175-195, 26 pp. 2012.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-237-6
Keywords (in Czech) zrakové postižení dítě se zrakovým postižením předškolní vzdělávání integrované vzdělávání diagnostika zrakového vnímání rozvoj zrakového vnímání rozvoj kompenzačních smyslů prostorová orientace a samostatný pohyb sociální dovednosti
Keywords in English visual impairment child with visual impairment nursery school inclusive education visual peerception assessment visual perception skills development compensatory skills development orientation and mobility skills social skills
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 13/2/2014 17:28.
Abstract
Kapitola pojednává o specificích předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením, zejména v prostředí běžné mateřské školy. V úvodu je vymezen pojem zrakového postižení, jednotlivé kategorie dětí se zrakovým postižením a časté zrakové vady dětského věku. Dále je prezentován vývoj osobnosti i celkového vývoje dítěte se zrakovým postižením. Kapitola se následně zaměřuje na vybrané specifické kompetence dětí se zrakovým postižením, které jsou rozvíjeny mateřské škole.
Abstract (in English)
The chapter deals with specific issues of preschool education of children with visual impairments, particularly in the regular school settings. It is introduced with the specification of visual impairment term, characteristics of categories of visual impairments and frequent eye diseases of child age. Furthermore the personality and overall development of a child with visual impairment is presented. The chapter aims at specific skills of children with visual impairments that are supported and trained in a nursery school.
PrintDisplayed: 30/4/2024 15:59