ČERVENKA, Karel. Stigmatizace dětí s poruchami chování a role vztahů v jejich edukaci (Stigmatization of Children with Behavioural Difficulties and the Role of Their Relationships within Their Education). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA. K. et al. Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 52-57. ISBN 978-80-210-6645-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stigmatizace dětí s poruchami chování a role vztahů v jejich edukaci
Name (in English) Stigmatization of Children with Behavioural Difficulties and the Role of Their Relationships within Their Education
Authors ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. p. 52-57, 6 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072105
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6645-8
Keywords (in Czech) stigmatizace; vztah; edukace; intervence; porucha chování; etopedie; kvalitativní výzkum
Keywords in English stigma; relationship; education; intervention; special needs education; behavioural disorder
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 25/3/2014 10:22.
Abstract
Porucha chování se negativně promítá do vztahů s druhými lidmi a rovněž do vztahu dítěte k sobě samému. Různorodost vztahové zkušenosti dítěte s poruchou chování je v textu uchopena prostřednictvím Goffmanovy (2003) koncepce stigmatu. Úryvky z rozhovorů, které jsem vedl s výchovnými profesionály v rámci kvalitativního výzkumu, pomohly načrtnout různorodost rolí, které vztahy v procesu edukace dětí s poruchami chování mohou hrát.
Abstract (in English)
Behavioural diffi culties of children have an important impact on their relationships with other people as well as on their realtionship to themselves. Diversity of experience of these children within their social relationships is perceived through Goff man‘s concept of stigma. Variability of roles relationships of these childern can play is illustrated by quotations taken from qualitative research inteviews.
Links
MUNI/A/0709/2012, interní kód MUName: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 31/5/2024 07:32