C 2013

Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny

HAVELKA, David and Karel ČERVENKA

Basic information

Original name

Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny

Name (in English)

Possible Involvement of Special Educational Strategies within the Pediatric Ward in Mental Hospital

Authors

HAVELKA, David (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Karel ČERVENKA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. p. 163-172, 10 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072119

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6645-8

Keywords (in Czech)

etopedie; etoped; speciální vzdělávací potřeby; pedopsychiatrie; poruchy chování; problémy v chování; výchova

Keywords in English

special education; special educational needs; teacher for children with behavioral diffi culties; pedopsychiatry; behavioral disorder; behavioral diffi culties

Tags

Reviewed
Změněno: 25/3/2014 10:30, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Abstract

V originále

V pedopsychiatrických léčebnách je vysoké procento dětí s diagnózou poruch chování či s diagnózami, s nimiž jsou spojené problematické projevy v chování. V kontrastu s tímto faktem je v těchto zařízeních kladen pouze malý důraz na cílenou etopedickou intervenci. Cílem kvalitativní studie, jejíž některé závěry text prezentuje, bylo prozkoumat názory a postoje odborníků na možnosti uplatnění etopedie na dětských odděleních psychiatrických léčeben, příčiny a problémy omezující širší uplatnění této disciplíny a také návrhy, jak tuto situaci řešit. Výsledky studie jsou rozděleny do dvou částí a to do části věnující se vzdělávání současných zaměstnanců a části shrnující možnosti uplatnění etopeda jako člena terapeutického týmu

In English

There is a high percentage of children with diagnosis such as behavioral disorders or diagnosis connected with behavioral diffi culties in pedopsychiatric hospitals. In contrast, there is only a little emphasis placed on focused special educational intervention in these institutions. Therefore the aim of this qualitative study was to explore experts' view on possibilities of special educational involvement in children's ward of mental hospital. Study summarizes experts opinions and attitudes, outlines main causes and problems limiting wider application of special needs education, as well as suggestions on how to handle this situation. Results are divided into two parts. First one is focused on education of current employees, second one aims on possible involvement of teacher for children with behavioral diffi culties as a member of a therapeutic team.

Links

MUNI/A/0709/2012, interní kód MU
Name: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A