HAVELKA, David and Karel ČERVENKA. Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny (Possible Involvement of Special Educational Strategies within the Pediatric Ward in Mental Hospital). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA. K. et al. Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 163-172. ISBN 978-80-210-6645-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny
Name (in English) Possible Involvement of Special Educational Strategies within the Pediatric Ward in Mental Hospital
Authors HAVELKA, David (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Karel ČERVENKA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. p. 163-172, 10 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072119
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6645-8
Keywords (in Czech) etopedie; etoped; speciální vzdělávací potřeby; pedopsychiatrie; poruchy chování; problémy v chování; výchova
Keywords in English special education; special educational needs; teacher for children with behavioral diffi culties; pedopsychiatry; behavioral disorder; behavioral diffi culties
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 25/3/2014 10:30.
Abstract
V pedopsychiatrických léčebnách je vysoké procento dětí s diagnózou poruch chování či s diagnózami, s nimiž jsou spojené problematické projevy v chování. V kontrastu s tímto faktem je v těchto zařízeních kladen pouze malý důraz na cílenou etopedickou intervenci. Cílem kvalitativní studie, jejíž některé závěry text prezentuje, bylo prozkoumat názory a postoje odborníků na možnosti uplatnění etopedie na dětských odděleních psychiatrických léčeben, příčiny a problémy omezující širší uplatnění této disciplíny a také návrhy, jak tuto situaci řešit. Výsledky studie jsou rozděleny do dvou částí a to do části věnující se vzdělávání současných zaměstnanců a části shrnující možnosti uplatnění etopeda jako člena terapeutického týmu
Abstract (in English)
There is a high percentage of children with diagnosis such as behavioral disorders or diagnosis connected with behavioral diffi culties in pedopsychiatric hospitals. In contrast, there is only a little emphasis placed on focused special educational intervention in these institutions. Therefore the aim of this qualitative study was to explore experts' view on possibilities of special educational involvement in children's ward of mental hospital. Study summarizes experts opinions and attitudes, outlines main causes and problems limiting wider application of special needs education, as well as suggestions on how to handle this situation. Results are divided into two parts. First one is focused on education of current employees, second one aims on possible involvement of teacher for children with behavioral diffi culties as a member of a therapeutic team.
Links
MUNI/A/0709/2012, interní kód MUName: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 3/6/2024 20:40