D 2013

Podpora metakognice v pregraduální přípravě studentů učitelství

PRAVDOVÁ, Blanka

Basic information

Original name

Podpora metakognice v pregraduální přípravě studentů učitelství

Name (in English)

Promoting metacognition whithin undergraduate preparation of student teachers

Authors

PRAVDOVÁ, Blanka

Edition

Nitra, Medzinárodný dialóg o pedagogických a psychologických aspektoch edukácie. Nitra. p. 60-68, 566 pp. 2013

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-558-0501-6

Keywords (in Czech)

metakognice; reflexe; sebereflexe; student učitelství; reflektivní deník

Keywords in English

metacognition; reflection; self-reflection; student teacher; reflective diary

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/5/2014 12:48, Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D.

Abstract

V originále

Diskusní příspěvek je věnován významu metakognice v procesu učení, tedy tématu, jímž se zabývá jak pedagogika, tak psychologie. Jako podmínku rozvoje individuálního učebního stylu žáka chápeme podporu metakognitivních procesů ve vzdělávání učitelů i v pregraduální přípravě studentů učitelství. Vycházejíce z Korthagenova pojetí reflexe, vymezujeme vztah mezi reflexí a metakognicí a na základě obsahové analýzy kvalitativních dat získaných z reflektivních deníků studentů učitelství si všímáme úrovně reflektivních dovedností, jíž dosahují studenti učitelství v závěru své přípravy na profesi. V textu jsou nastíněny možnosti začlenění (sebe)reflektivního učení a podpory metakognice do pregraduální přípravy učitelů. Cílem těchto aktivit je posílení metakognitivních dovednosti studentů učitelství a rozvoj jejich profesního sebepojetí.

In English

The paper is dedicated to the importance of metacognition in a learning proces. We percieve the support of metacognitive processes in teacher education and undergraduate teacher training as a condition for successful development of student's individual learning style. Based on the Korthagen's concept of reflection, we define the relation between reflection and metacognition and based on a content analysis of qualitative data derived from reflective diaries of student teachers we observe the level of reflective skills which the student teachers reach at the end of their training for the profession. The text outlines possibilities for integration of (self-) reflective learning and for a support of metacognition in undergraduate teacher training. The aim of these activities is to enhance students' metacognitive skills and development of their professional self-concept.