PRAVDOVÁ, Blanka. Podpora metakognice v pregraduální přípravě studentů učitelství (Promoting metacognition whithin undergraduate preparation of student teachers). In Duchovičová, J., Babulicová, Z., Zelená. H. Medzinárodný dialóg o pedagogických a psychologických aspektoch edukácie. Nitra. Nitra, 2013, p. 60-68, 566 pp. ISBN 978-80-558-0501-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora metakognice v pregraduální přípravě studentů učitelství
Name (in English) Promoting metacognition whithin undergraduate preparation of student teachers
Authors PRAVDOVÁ, Blanka.
Edition Nitra, Medzinárodný dialóg o pedagogických a psychologických aspektoch edukácie. Nitra. p. 60-68, 566 pp. 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-558-0501-6
Keywords (in Czech) metakognice; reflexe; sebereflexe; student učitelství; reflektivní deník
Keywords in English metacognition; reflection; self-reflection; student teacher; reflective diary
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D., učo 358527. Changed: 19/5/2014 12:48.
Abstract
Diskusní příspěvek je věnován významu metakognice v procesu učení, tedy tématu, jímž se zabývá jak pedagogika, tak psychologie. Jako podmínku rozvoje individuálního učebního stylu žáka chápeme podporu metakognitivních procesů ve vzdělávání učitelů i v pregraduální přípravě studentů učitelství. Vycházejíce z Korthagenova pojetí reflexe, vymezujeme vztah mezi reflexí a metakognicí a na základě obsahové analýzy kvalitativních dat získaných z reflektivních deníků studentů učitelství si všímáme úrovně reflektivních dovedností, jíž dosahují studenti učitelství v závěru své přípravy na profesi. V textu jsou nastíněny možnosti začlenění (sebe)reflektivního učení a podpory metakognice do pregraduální přípravy učitelů. Cílem těchto aktivit je posílení metakognitivních dovednosti studentů učitelství a rozvoj jejich profesního sebepojetí.
Abstract (in English)
The paper is dedicated to the importance of metacognition in a learning proces. We percieve the support of metacognitive processes in teacher education and undergraduate teacher training as a condition for successful development of student's individual learning style. Based on the Korthagen's concept of reflection, we define the relation between reflection and metacognition and based on a content analysis of qualitative data derived from reflective diaries of student teachers we observe the level of reflective skills which the student teachers reach at the end of their training for the profession. The text outlines possibilities for integration of (self-) reflective learning and for a support of metacognition in undergraduate teacher training. The aim of these activities is to enhance students' metacognitive skills and development of their professional self-concept.
PrintDisplayed: 25/8/2024 17:23