C 2013

Sociální inkluze osob s postižením

SLEPIČKOVÁ, Lenka and Helena VAĎUROVÁ

Basic information

Original name

Sociální inkluze osob s postižením

Name (in English)

Social Inclusion of Persons with Disabilities

Authors

SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena VAĎUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením, p. 23-49, 27 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072128

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6306-8

Keywords (in Czech)

sociální inkluze; sociální exkluze; společnost; jedinec s postižením; práva osob s postižením; legislativa; paradigma postižení; medicínský (individuální) model postižení; sociální model postižení

Keywords in English

Social inclusion; social exclusion; society; person with disability; rights of persons with disabilities; legislation; disability paradigm; medical model of disability; social model of disability

Tags

Reviewed
Změněno: 21/2/2014 11:33, Mgr. Bc. Pavla Žáková

Abstract

V originále

Tato kapitola se zaměřuje na inkluzi osob s postižením, a to v souvislosti s akademickým a legislativním pojmem inkluze, a také s výzkumy inkluze této „největší světové minority“. Vymezuje obsah pojmů sociální inkluze a exkluze, tak jak jsou používány v rámci akademického a politického diskurzu. Tyto pojmy jsou pak vztaženy ke konkrétní skupině osob s postižením. Text dále popisuje vývoj práv osob s postižením v mezinárodních dokumentech, což čtenáři umožní srovnání se stavem prosazování práv osob s postižením v České republice (legislativa, závazné dokumenty). S výše zmíněnou problematikou souvisí vývoj paradigmatu postižení, vyjadřovaný v proměnách modelu postižení. V textu nabízíme chronologický přehled modelů postižení, které výrazně ovlivňují obecné vnímání postižení a nastavení legislativních opatření v ekonomické, sociální a vzdělávací oblasti. V poslední části textu analyzujeme postoje většinové společnosti k osobám s postižením, které výrazně ovlivňují také to, jakým způsobem vnímají a přijímají osoby s postižením samy sebe.

In English

The chapter focuses on inclusion of persons with disabilities in the context of theoretical and legislative content of the term. Furthermore, it offers an overview of researches of „the world's largest minority“. Firstly, we define the terms social inclusion and exclusion with the meanings they carry in academic and political discourse. Consequently, we apply these terms on the situation of persons with disabilities. Further on, the chapter offers key moments in the development of the human rights point of view on persons with disabilities in international documents. Thus the reader can compare rights guaranteed in international treaties and recommendations with the situation in the Czech Republic (legislation, documents). This issue is closely connected with the development of the paradigm of disability. The chapter brings a chronological overview of models of disability, which significantly influence general attitudes towards disability and focus of measures applied in economical, social and educational areas. The concluding part of the chapter analyses attitudes of the majority society towards persons with disabilities as they significantly influence the self-perception of persons with disabilities.

Links

MUNI/A/0709/2012, interní kód MU
Name: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A