KLENKOVÁ, Jiřina and Petr KOPEČNÝ. Žáci s narušenou komunikační schopností (Pupils with Communication Disorders). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Mainstream Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 105-116. ISBN 978-80-210-6678-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žáci s narušenou komunikační schopností
Name (in English) Pupils with Communication Disorders
Authors KLENKOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr KOPEČNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Mainstream Schools, p. 105-116, 12 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072133
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6678-6
Keywords (in Czech) narušená komunikační schopnost; kategorie narušené komunikační schopnosti; zdravotní postižení; žák s narušenou komunikační schopností; logopedická intervence; integrace; inkluze; speciálně pedagogické centrum; vzdělávání
Keywords in English communication disorders; types of communication disorders; disability; pupils with communication disorders; speech and language therapy intervention approaches; integration; inclusion; special counselling centre; education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., učo 221806. Changed: 27/2/2014 14:26.
Abstract
V kapitole je prezentována problematika inkluzivního vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností v běžné základní škole. Jsou stručně představeny jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti, které jsou nejčastěji diagnostikovány u integrovaných žáků s narušením v oblasti komunikace, dále je vymezena legislativa vztahující se k problematice a možnosti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností v České republice. Empirická část kapitoly nabízí výsledky kvalitativního šetření v podobě dvou případových studií.
Abstract (in English)
The chapter presents the issue of inclusive education for pupils with communication disorders in mainstream primary schools. Various types of communication disorders that are most frequently diagnosed in integrated pupils with disruptions in communication are briefly characterized. We also define legislation relating to the issue and education possibilities for pupils with communication disorders in the Czech Republic. The empirical part of the chapter provides the results of qualitative research in the form of two case studies.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:19