C 2013

Styly učení a strategie individuální podpory – příklad využití u žáků s dyslexií

BARTOŇOVÁ, Miroslava

Basic information

Original name

Styly učení a strategie individuální podpory – příklad využití u žáků s dyslexií

Name (in English)

Learning Styles and Individual Support Strategies – An Example of Usage for Pupils with Dyslexia

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Mainstream Schools, p. 235-249, 15 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072140

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6678-6

Keywords (in Czech)

strategie; učení styl; metakognitivní strategie; učitel; žák se specifickými poruchami učení; základní škola; vyučovací proces; učivo; sebehodnocení; vědomost; dovednost

Keywords in English

strategies; learning styles; metacognitive strategies; teachers; puupils with specific learning disabilities; primary schools; teaching; curriculum; self-evaluation; knowledge; skills

Tags

Reviewed
Změněno: 22/2/2014 14:00, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

V kapitole se zaměřujeme na popis jednotlivých strategií a učebních stylů využívaných v edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Poukazuje na to, jak volba strategie a znalost stylu učení ovlivňuje výuku žáka. Pedagog, jako odborník by měl umět poradit žákům, studentům a jejich rodičům, jak se připravovat na výuku, pomoci žákovi najít jeho učební styl. Styly učení jsou nástrojem, který žáci mohou použít ve školním vyučování nebo v jiných situacích. Jako příklad uvádíme parciální výsledky výzkumného šetření zaměřeného na přístupy a volbu strategií a učebních stylů u jedinců se specifickými poruchami učení.

In English

The chapter focuses on the description of strategies and learning styles used in the education of pupils with specific learning disabilities. We point out how the strategy choice and knowledge of learning styles influences teaching pupils. The teacher as an expert should be able to recommend pupils, students and their parents how to prepare for lessons, help the pupil find his teaching style. Learning styles are a tool that pupils can use in classes or in other situations. We present the partial research results as an example; they focus on some approaches and also on strategies and learning styles choice in individuals with specific learning disabilities.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects