V originále
V této přednášce chci představit jeden z předmětů zájmu mé disertační práce, pracovně nazvané Hypertext jako metafora vědecké mysli. Jde o Memex: médium vědecké práce s informací existující pouze teoreticky, které představím jako 1. model vědecké mysli, 2. jako zásadní inspiraci pro tvůrce funkčního hypertextu založeného na digitální technologii, 3. jako východisko teorie hypertextu vnímaného ve významu média vědecké komunikace. Na praktickém příkladu představím metodu analýzy metaforických témat (dle Lawlerova textu Metaphors We Compute by 1987), jež abstrahuji ze základních textů teorie hypertextu. Cílem je ukázat, že pro teorii hypertextu je zásadní Bushova objevená souvislost mezi asociativní pamětí a médiem vědecké práce s informací. S pomocí uvedené metody chci hledat odpověď na otázku, jak hypertext ovlivňuje povahu akademické komunikace a podobu odborného článku, a jak vědecká mysl ovlivňuje podobu a funkce hypertextu (objevovat interakci významů mezi oběma prvky metaforického tématu optikou interaktivního pohledu na metafory Maxe Blacka). Vědecká komunikace je zde chápána jako oblast, kde lze předpokládat kreativní rozvíjení hypertextu, prezentovaného jakožto textu s novým rozměrem. Teorii hypertextu pak budu interpretovat na základě vývoje metaforických témat, se kterými teoretici i praktici hypertextu v návaznosti na sebe ve svých textech přicházejí.
In English
In this lecture I want to introduce one subject of interest of my dissertation work, called Hypertext as a Metaphor for the Scientific Mind. It is the Memex: a medium of scientific work with information, existing only in theory. I am going to present it as the model of scientific mind, secondly as the major inspiration for the creators of the hypertext, based on digital technology and as the base of hypertext theory, defined here as the medium of a scientific communication. On a practical example I want to introduce a method of metaphorical themes analyzing (according to John Lawlers text Metaphors We Compute by, 1987). These themes are abstracted from basic texts of hypertext theory. The aim is to show that for theory of hypertext is vital Bushs discovered link between associative memory and medium of the scientific research. Using these methods I want to answer the question, how hypertext affects the nature of academic communication and how forms the structure of research paper. And how the scientific mind influences the form and functions of hypertext (by discovering interaction between the two meanings of the metaphorical elements of the theme, through the lens of an interactive view of metaphor by Max Black). Scientific communication is understood as an area where we can expect creative development of hypertext, presented as text with a new dimension. I will interpret the hypertext theory then as based on the development of metaphorical themes with which will be abstracted of the basic text of hypertext theory.