C 2014

Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením.

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením.

Name (in English)

Education of persons with physical disabilities

Edition

1. vydání. Praha, Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. p. 104-130, 27 pp. 2014

Publisher

Portál, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-262-0602-6

Keywords (in Czech)

osoba s tělesným postižením; tělesné postižení; mozková obrna; formy MO; edukace; specifika; rizika;

Keywords in English

people with physical disabilities; physical disabilities; cerebral palsy; CP forms; education; specific features; risks;

Tags

Reviewed
Změněno: 3/3/2014 19:48, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

V originále

Specifika vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením v inkluzivní škole je třeba hledat v kontextu inkluzivního vzdělávání. Podmínky pro jejich vzdělávání se dají shrnout do několika kategorií : bezbariérovost, vytvoření ergonomického pracovního místa, specifické pomůcky, prostorové, časové a personální zdroje pro péči a terapii, speciální pedagogové a učitelé, flexibilní forma organizace školního života, určené prostory pro kooperaci a týmovou práci. K didaktickým zvláštnostem / podpůrné dimenzi patří: vnímání prostoru, grafomotorika, samostatnost, organizování sama sebe, vyrovnání se s postižením, časová dimenze učení, flexibilní organizační formy učení. Specifické dimenze inkluzivního učení žáků s tělesným postižením mohou mít vždy jen charakter návrhu, neboť samotná dimenze tělesného postižení je heterogenní.