VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. (Education of persons with physical disabilities). In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014, p. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením.
Name (in English) Education of persons with physical disabilities
Authors VÍTKOVÁ, Marie.
Edition 1. vydání. Praha, Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. p. 104-130, 27 pp. 2014.
Publisher Portál, s.r.o.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-262-0602-6
Keywords (in Czech) osoba s tělesným postižením; tělesné postižení; mozková obrna; formy MO; edukace; specifika; rizika;
Keywords in English people with physical disabilities; physical disabilities; cerebral palsy; CP forms; education; specific features; risks;
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Changed: 3/3/2014 19:48.
Abstract
Specifika vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením v inkluzivní škole je třeba hledat v kontextu inkluzivního vzdělávání. Podmínky pro jejich vzdělávání se dají shrnout do několika kategorií : bezbariérovost, vytvoření ergonomického pracovního místa, specifické pomůcky, prostorové, časové a personální zdroje pro péči a terapii, speciální pedagogové a učitelé, flexibilní forma organizace školního života, určené prostory pro kooperaci a týmovou práci. K didaktickým zvláštnostem / podpůrné dimenzi patří: vnímání prostoru, grafomotorika, samostatnost, organizování sama sebe, vyrovnání se s postižením, časová dimenze učení, flexibilní organizační formy učení. Specifické dimenze inkluzivního učení žáků s tělesným postižením mohou mít vždy jen charakter návrhu, neboť samotná dimenze tělesného postižení je heterogenní.
PrintDisplayed: 31/5/2024 18:06