VÍTKOVÁ, Marie. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (The International Classification of Functioning, Disability and Health). In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 25-30. ISBN 978-80-210-6673-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví
Name (in English) The International Classification of Functioning, Disability and Health
Authors VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. p. 25-30, 6 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072199
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6673-1
Keywords (in Czech) Mezinárodní klasifikace funkčních schopností; disability a zdraví; tělesné funkce; tělesné struktury; aktivita; participace; faktory prostředí
Keywords in English the International Classification of Functioning; Disability and Health; physical functions; body structures; activity; participation; environmental factors
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Changed: 24/2/2014 13:48.
Abstract
V kapitole je charakterizována Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (MKF, International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF, 2001) ve srovnání s Mezinárodní klasifikací poškození, omezení a postižení (ICIDH, WHO, 1980). Pojem postižení podle ICF je chápán jako nadřazený k pojmu omezení funkčních schopností člověka a definuje se vždy v určitém sociálním kontextu. Novou klasifikaci můžeme chápat ve smyslu pozitivních změn ve prospěch člověka s postižením.
Abstract (in English)
The chapter focuses on the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001) and compares it with the International Classification of Impairments, Disability and Handicaps (ICIDH, WHO, 1980). The concept of disability in ICF is seen as superior to the concept of functional capabilities limitations in a person and it is always defined in a social context. New classification can be understood in terms of positive changes for the benefit of a person with a disability.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 8/6/2024 18:35