C 2013

Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví

Name (in English)

The International Classification of Functioning, Disability and Health

Authors

VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. p. 25-30, 6 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072199

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6673-1

Keywords (in Czech)

Mezinárodní klasifikace funkčních schopností; disability a zdraví; tělesné funkce; tělesné struktury; aktivita; participace; faktory prostředí

Keywords in English

the International Classification of Functioning; Disability and Health; physical functions; body structures; activity; participation; environmental factors

Tags

Reviewed
Změněno: 24/2/2014 13:48, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

V originále

V kapitole je charakterizována Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (MKF, International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF, 2001) ve srovnání s Mezinárodní klasifikací poškození, omezení a postižení (ICIDH, WHO, 1980). Pojem postižení podle ICF je chápán jako nadřazený k pojmu omezení funkčních schopností člověka a definuje se vždy v určitém sociálním kontextu. Novou klasifikaci můžeme chápat ve smyslu pozitivních změn ve prospěch člověka s postižením.

In English

The chapter focuses on the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001) and compares it with the International Classification of Impairments, Disability and Handicaps (ICIDH, WHO, 1980). The concept of disability in ICF is seen as superior to the concept of functional capabilities limitations in a person and it is always defined in a social context. New classification can be understood in terms of positive changes for the benefit of a person with a disability.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects