ŘEZNÍČKOVÁ, Dana, Hana CÍDLOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Radka ČUDOVÁ, Martin HANUS, Milan KUBIATKO, Miroslav MARADA, Tomáš MATĚJČEK a Eva TRNOVÁ. Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Praha: Nakladatelství P3K, 2013, 288 s. ISBN 978-80-87343-24-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie
Název anglicky Pupils´Skills in Biology, Geography and Chemistry Education
Autoři ŘEZNÍČKOVÁ, Dana (203 Česká republika, garant), Hana CÍDLOVÁ (203 Česká republika, domácí), Věra ČÍŽKOVÁ (203 Česká republika), Hana ČTRNÁCTOVÁ (203 Česká republika), Radka ČUDOVÁ (203 Česká republika), Martin HANUS (203 Česká republika), Milan KUBIATKO (703 Slovensko, domácí), Miroslav MARADA (203 Česká republika), Tomáš MATĚJČEK (203 Česká republika) a Eva TRNOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Praha, 288 s. 2013.
Nakladatel Nakladatelství P3K
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00066918
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-87343-24-1
Klíčová slova anglicky skills; education; biology; geography; chemistry
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. RNDr. Eva Trnová, PhD., učo 26136. Změněno: 26. 2. 2017 21:53.
Anotace
Monografie předkládá a do širších souvislostí rámuje koncepci a výsledky čtyřletého výzkumu oborových didaktik biologie, geografie a chemie. Tento výzkum byl podporovaný GA ČR (P407/10/0514). Hlavním cílem projektu bylo na základě víceúrovňové analýzy dovedností v rovině zamýšleného, realizovaného a dosaženého kurikula navrhnout provázaný systém dovedností žáků, které by si měli osvojit v biologii, geografii a chemii na konci 5. a 9. ročníku základní školy a 4. ročníku gymnázií. Snahou bylo naplňovat dílčí výzkumné cíle na základě shodných přístupů a metod, abychom mohli provést i mezioborovou komparaci dosažených výsledků. V první fázi byla navržena zvlášť za jednotlivé obory nová struktura dovedností, která graduje dle věku žáků. Byl zvolen stejný princip výběru a třídění dovedností, který odpovídá principům badatelské výuky. U všech tří oborů u jednotlivých věkových kategorií jsou dovednosti strukturovány do 4–5 hlavních okruhů dovedností (od kladení otázek po formulování závěrů). Navržené přehledy dovedností se v další fázi výzkumu staly obsahem tří dotazníků (za každý obor zvlášť), adresovaných pedagogům základních škol, gymnázií a vysokých škol. Analýza jejich výpovědí představuje jeden z podkladů pro korekci první verze návrhů dovedností a zároveň umožňuje sledovat názorové disproporce mezi pedagogy různých stupňů škol. Ve třetí fázi výzkumu jsme provedli testování vybraných dovedností dle výše zmiňovaných hlavních okruhů dovedností u žáků různého věku. Zároveň jsme žáky a jejich učitele oslovili dotazníkem, abychom výkony žáků v testu mohli zasadit do širších souvislostí. V neposlední řadě podklady pro zpětné přehodnocení původně navržené struktury dovedností poskytují i výsledky řízených rozhovorů s 27 učiteli různé aprobace a délky profesní praxe. Na závěr provedená mezioborová komparace výsledků dílčích analýz za jednotlivé obory umožňuje hlubší vhled do utváření a strukturování oborových dovedností a do procesu jejich implementace.
Anotace anglicky
This monograph outlines and enframes the outcomes of the research projects in didactics for the subjects of biology, geography, and chemistry. This project has been supported by the Grant Agency of the Czech Republic (P407/10/0514). Based on a multi-level analysis of skills on the levels of the intended, realised, and achieved curriculum, an entirely new structure of skills which students should master at the end of primary, lower secondary and upper secondary education has been proposed for the given subjects. The proposed skill system corresponds to the inquiry based learning model. For the relevant student age categories in all three subjects, the required skills have been structured into 4–5 skill sets: questions in natural science, information gathering from various sources, information organization, evaluation of outputs, formation of conclusions. In the next phase, the proposed overview of skills was subjected to surveys addressed to primary, lower secondary and upper secondary school teachers, as well as to university pedagogues. The analysis of their responses represents one of the bases for the modification of the first draft of the skill system proposal and allows for an observation of disparities of participants. The third phase of the project consisted in the testing of partial skills from the aforementioned skillsets on students of various age. Simultaneously, we have created a survey for teachers and students, in order to successfully put the students’ test results into context. The outputs of structured interviews with 27 randomly selected teachers with varying approbations and lengths of experience also formed an important source of information used for an adjustment of our original proposals. The comparison of results across disciplines, conducted during the final stage, allows for a deeper insight into the formation and structuring of subject-relevant skills, as well as into the process of their implementation.
Návaznosti
GAP407/10/0514, projekt VaVNázev: Dovednosti žáků v biologii, geografii a chemii: výzkum zamýšleného, realizovaného a osvojeného kurikula na počátku implementace kurikulární reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Dovednosti žáků v biologii, geografii a chemii: výzkum zamýšleného, realizovaného a osvojeného kurikula na počátku implementace kurikulární reformy
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 12:53