D 2013

Muzej na sovremennom etape

DOLÁK, Jan

Basic information

Original name

Muzej na sovremennom etape

Name in Czech

Muzeum v současné době

Name (in English)

Museum in recent period

Authors

DOLÁK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Novosibirsk, Novacii v muzejnom mire. Muzej kak kommunikacionnyj protokol, p. 51-59, 9 pp. 2013

Publisher

Novosibirskyj gosudarstvenyj universitet

Other information

Language

Russian

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Russian Federation

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00072262

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-5-4437-0219-3

Keywords (in Czech)

muzeum; muzeologie; realita; hyperrealita; simulakra

Keywords in English

museum; museology; reality; hyper-reality; simulacrums

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/4/2014 09:31, PhDr. Jan Dolák, Ph.D.

Abstract

V originále

The theoretically orientated paper deals with the core mission statement of museums in the recent period. From the end of the Second World War at the latest mankind has moved into a more dynamic phase of its development; the world is becoming in part a global village. The museum world rarely gets involved in world-shaking issues such as the problems of minorities, cultural identity, cross-cultural communication etc. and neither in the imminent issues of the protection of environment. Museums rarely get involved in the present. Another extreme is a "topical approach at any cost". New technology is most welcome (administrative communication, filing, conservation, protection, promotion, information provision etc.). Presentation is a different matter. Despite the technical revolution we are still given with our cultural codes another way. The reality was destroyed by the loss of link between the sign and the object. Several recent opinion polls regarding the new wonders of the world are just sad examples of "democratisation of culture" and "moving cultural heritage from dry academic corners". Supporting museum culture, however, must be based on its own knowledge-based, scientific platform.

In Czech

Teoreticky zaměřená práce se zabývá základním posláním muzeí v současnosti. Od konce druhé světové války se lidstvo dostalo do více dynamické fáze svého vývoje, svět se stal částí globální vesnice. Muzea se spíše vzácně zapojují do celosvětových problémů jako jsou minority, kulturní identita, mezikulturní komunikace apod. či naléhavé otázky ochrany životního prostředí. Muzea se nedostatečně zabývají současností. Jiným extrémem je "aktuálnost za každou cenu". Nové technologie jsou velmi vítané(v administrativě, evidenci, konzervaci, ochraně, propagaci, sdílení informací apod.). Prezentace je však něco jiného. Na vzdory technické revoluci my stále předáváme svoje kulturní kódy jinou cestou. Několik výzkumů veřejného mínění zaměřené na nové divy světa jsou právě smutnými příklady "demokratizace kultury" a "přenášení kulturního dědictví pryč ze suchých akademických koutů". Muzejní kultura musí být založena na své vlastní znalostní, vědecké platformě.