Detailed Information on Publication Record
2013
Schreiben in mehreren Sprachen: Deutsch nach Englisch: Mehrsprachigkeit und ihr Einfluss auf die Textkompetenz
SORGER, Brigitte, Tomáš KÁŇA, Věra JANÍKOVÁ, Sandra REITBRECHT, Alice BRYCHOVÁ et. al.Basic information
Original name
Schreiben in mehreren Sprachen: Deutsch nach Englisch: Mehrsprachigkeit und ihr Einfluss auf die Textkompetenz
Name in Czech
Psaní ve více jazycích: Němčina po angličtině: Vícejazyčnost a její vliv na textovou kompetenci
Name (in English)
Writing in several languages: German after English: Multilingualism and its influence on the writting skills
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 358 pp. 2013
Publisher
Tribun EU
Other information
Language
German
Type of outcome
Editorství odborné knihy
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-263-0558-3
Keywords (in Czech)
psaní textů; vícejazyčnost, textová kompetence, němčina jako druhý cizí jazyk po angličtině
Keywords in English
writting skills, multilingual writting, German as a second foreign language after English
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 4/4/2014 12:01, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
Die Entwicklung der Mehrsprachigkeit gilt als wünschenswertes und gesellschaftlich allgemein anerkanntes Ziel, seit sie vom Europarat und von der Europäischen Union schon vor mehreren Jahren zu einer sprachen- und bildungspolitischen Priorität erhoben wurde. Die Vermittlung bzw. Entwicklung der mehrsprachigen Kompetenzen von Individuen manifestiert sich deshalb zunehmend in bildungsstrategischen und curricularen Dokumenten. Wie diese aber im Rahmen des üblichen (Fremd)-Sprachenunterrichtsumgesetzt werden, wirft gerade heute viele Fragen auf, denen wir in diesem Buch aus der Sicht der Entwicklung einer mehrsprachigen Schreibkompetenz im tschechischen schulischen Sprachunterricht nachgehen.
In Czech
Rozvoj mnohojazyčnosti je chápán jako pozitivní a celospolečensky přijímaný cíl. Podpora a rozvoj schopnosti jedince komunikovat ve více jazycích se proto stále výrazněji promítají do strategických a kurikulárních dokumentů v oblasti jazykového vzdělávání. Jaký vliv však tyto dokumenty mají na běžnou školní výuku cizích jazyků, vyvolává i nadále mnohé otázky, o jejichž zodpovězení se pokouší naše kniha z hlediska rozvoje schopnosti tvorby psaných textů ve více jazycích v kontextu sukcesivní výuky jazyků v prostředí české školy.
In English
The development of multilingualism is considered a desirable and a generally accepted goal since it was set by the Council of Europe and the European Union as a priority in the area of language and education policies several years ago. Therefore, the mediation or development of multilingual skills of European citizens manifests increasingly in strategic education and curricular documents. How these principles are implemented in common (foreign) language teaching at schools, is still a very debatable matter, which is pursued in this book from the perspective of the development of a multilingual writing skills in the language teaching in Czech schools.
Links
GAP407/11/0321, research and development project |
|