D 2013

Fremdsprachenlehrkräfte als Experten: Teilergebnisse einer introspektiven Studie

JANÍKOVÁ, Věra, František TŮMA and Petr NAJVAR

Basic information

Original name

Fremdsprachenlehrkräfte als Experten: Teilergebnisse einer introspektiven Studie

Name in Czech

Expertnost učitelů cizích jazyků: dílčí výsledky introspektivní studie

Name (in English)

Teachers of Foreign Languages as Experts: Partial Results of an Introspective Study

Authors

JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), František TŮMA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Münster, Education and Languages in Europe/ Bildung und Sprachen in Europa, p. 121-130, 10 pp. 2013

Publisher

LIT Verlag

Other information

Language

German

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00073510

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-643-50505-7

UT WoS

000333716900013

Keywords (in Czech)

učitel cizích jazyků; expertnost; introspekce; stimulované vybavování; argumentační analýza; výzkum

Keywords in English

foreign language teacher; expertise; introspection; stimulated recall; argumentative analysis; research

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2015 17:11, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Abstract

V originále

Im Beitrag werden das Konzept der Lehrerexpertise sowie empirische Zugänge zur Untersuchung von Fachwissen und Fachkönnen erfahrener Lehrer skizziert, den konzeptionellen Rahmen eines derzeit durchgeführten Forschungsprojekts GAP 407/11/0234 vorgestellt und Teilergebnisse eines introspektiven Untersuchungsverfahrens zum tieferen Einblick in die Expertise von Fremdsprachenlehrpersonen präsentiert.

In Czech

V příspěvku je představen konstrukt expertnosti v učitelství a přístupy ke zkoumání znalostní a dovednostní báze zkušených učitelů, konceptuální rámec výzkumného projektu GAP 407/11/0234 a prezentovány dílčí výsledky introspektivní studie zaměřené na hlubší vhled do expertnosti učitelů cizích jazyků .

Links

EE2.3.30.0009, research and development project
Name: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
GAP407/11/0234, research and development project
Name: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation