JANÍKOVÁ, Věra. Motivation und Lernen des Deutschen als zweite Fremdsprache: Teilergebnisse einer Pilotstudie (Motivation to learn of German as a second foreign language: results of a research). In Janíková, Věra; Sorger, Brigitte. Deutsch als Sprache der (Geistes)Wissenschaften. Didaktik-Deutsch als Fremdsprache. 1st ed. Brno: Tribun, 2013, p. 77-85. ISBN 978-80-263-0377-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Motivation und Lernen des Deutschen als zweite Fremdsprache: Teilergebnisse einer Pilotstudie
Name in Czech Motivace a učení se němčině jako druhému cizímu jazyku: výsledky pilotní studie
Name (in English) Motivation to learn of German as a second foreign language: results of a research
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Deutsch als Sprache der (Geistes)Wissenschaften. Didaktik-Deutsch als Fremdsprache, p. 77-85, 9 pp. 2013.
Publisher Tribun
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00066938
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-263-0377-0
Keywords (in Czech) motivace; němčina jako druhý cizí jazyk; učení a vyučování; pilotní studie
Keywords in English motivation; German as a second foreign language; learning and teaching; pilot study
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 26/2/2014 09:49.
Abstract
In der Studie wird auf die Motivation zum Lernen des Deutschen als zweite Fremdsprache der tschechischen Schüler/-innen eingegangen. In zwei einleitenden Kapiteln werden die Motivation im Bereich des Fremdsprachenlernens und -lehrens sowie die aktuelle Situation des Fremdsprachenunterrichts in der Tschechischen Republik kurz thematisert. Danach wird eine Pilotstudie zur Untersuchung der Motive von tschechischen Schüler/-innen zum Lernen des Deutschen als zweite Fremdsprache vorgestellt. Diese Pilotuntersuchung wurde im Rahmen eines Forschungsprojekts (GAP407/11/0321) durchgeführt, in dem die Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik mit besonderem Fokus auf das Lernen des Deutschen als zweite Fremdsprache zum Forschungsthema wurde.
Abstract (in Czech)
Ve studii se zabýváme zkoumáním motivace k učení se němčině jako druhému cizímu jazyků u žáků na českých školách. V úvodní části jsou představena vybraná teoretická východiska konstruktu motivace a motivování v oblasti výuky cizích jazyků a nastíněna současná situace jazykového vzdělávání v České republice. Poté jsou představeny výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno v rámci řešení grantového projektu Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině GAP407/11/0321.
Abstract (in English)
The study discusses the motivation of Czech learners to learn German as a second foreign language. In two introductory chapters, the motivation in the field of foreign language learning and teaching, as well as the current situation of foreign language teaching in the Czech Republic is discussed shortly. Thereafter, a pilot study examining the motives of Czech learners for learning German as a second foreign language is presented. This pilot study was part of a research project (GAP407/11/0321) in which multilingualism in the Czech Republic was examined with a special focus on learning German as a second foreign language.
Links
GAP407/11/0321, research and development projectName: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 7/5/2024 11:54