PANČOCHA, Karel and Pavel SOCHOR. Umění jako facilitátor inkluze (Art as Facilitator of Inclusion). Špeciálny pedagóg : časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax. Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2013, Ročník 2, č. 2, p. 31-40. ISSN 1338-6670.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Umění jako facilitátor inkluze
Name in Czech Umění jako facilitátor inkluze
Name (in English) Art as Facilitator of Inclusion
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel SOCHOR (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Špeciálny pedagóg : časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2013, 1338-6670.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072359
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) inluze; umění; arteterapie; kultura; osoby se zdravotním postižením; výtvarná tvorba; artefakt; umělecká moderna; výzkum
Keywords in English inclusion; art; art-therapy; culture; people with disabilities; art creation; artifact; modern art; research
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 4/4/2014 11:43.
Abstract
Článek se zabývá mezioborovým výzkumem vnímání umění ve formě výtvarné tvorby ve vztahu k lidem se zdravotním postižením. Poukazuje na nutnost odlišení expresivní terapie od konceptu umělecké tvorby. Jsou analyzovány facilitátory a bariéry svobodné a autentické umělecké tvorby člověka, jak z pohledu historie dějin umění, tak současného umění. Dynamika současného umění je založena na originalitě, individualitě a subjektivitě vnímání autora. Normativnost v umění se stává nežádoucím protipólem. Uplatňování inkluze ve škole i ve společnosti je tak základním požadavkem samotné podstaty umění.
Abstract (in English)
The article deals with interdisciplinary research of creating art in people with disabilities. We point out the difference between expressive art therapy and the concept of artistic creating. Further, we analyze facilitators and barriers of independent and authentic art work from the point of view of art history and also contemporary art. The dynamics of contemporary art is based on originality, individuality and subjectivity of author’s perception. Norms are becoming undesirable obstacles. Application of inclusive principles in schools and society are basic prerequisites and fundamentals of art itself.
Links
EE2.3.30.0009, research and development projectName: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
PrintDisplayed: 28/4/2024 02:23