J 2013

Umění jako facilitátor inkluze

PANČOCHA, Karel and Pavel SOCHOR

Basic information

Original name

Umění jako facilitátor inkluze

Name in Czech

Umění jako facilitátor inkluze

Name (in English)

Art as Facilitator of Inclusion

Authors

PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel SOCHOR (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Špeciálny pedagóg : časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2013, 1338-6670

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072359

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

inluze; umění; arteterapie; kultura; osoby se zdravotním postižením; výtvarná tvorba; artefakt; umělecká moderna; výzkum

Keywords in English

inclusion; art; art-therapy; culture; people with disabilities; art creation; artifact; modern art; research
Změněno: 4/4/2014 11:43, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zabývá mezioborovým výzkumem vnímání umění ve formě výtvarné tvorby ve vztahu k lidem se zdravotním postižením. Poukazuje na nutnost odlišení expresivní terapie od konceptu umělecké tvorby. Jsou analyzovány facilitátory a bariéry svobodné a autentické umělecké tvorby člověka, jak z pohledu historie dějin umění, tak současného umění. Dynamika současného umění je založena na originalitě, individualitě a subjektivitě vnímání autora. Normativnost v umění se stává nežádoucím protipólem. Uplatňování inkluze ve škole i ve společnosti je tak základním požadavkem samotné podstaty umění.

In English

The article deals with interdisciplinary research of creating art in people with disabilities. We point out the difference between expressive art therapy and the concept of artistic creating. Further, we analyze facilitators and barriers of independent and authentic art work from the point of view of art history and also contemporary art. The dynamics of contemporary art is based on originality, individuality and subjectivity of author’s perception. Norms are becoming undesirable obstacles. Application of inclusive principles in schools and society are basic prerequisites and fundamentals of art itself.

Links

EE2.3.30.0009, research and development project
Name: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci