Detailed Information on Publication Record
2013
Umění jako facilitátor inkluze
PANČOCHA, Karel and Pavel SOCHORBasic information
Original name
Umění jako facilitátor inkluze
Name in Czech
Umění jako facilitátor inkluze
Name (in English)
Art as Facilitator of Inclusion
Authors
PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel SOCHOR (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Špeciálny pedagóg : časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2013, 1338-6670
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00072359
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
inluze; umění; arteterapie; kultura; osoby se zdravotním postižením; výtvarná tvorba; artefakt; umělecká moderna; výzkum
Keywords in English
inclusion; art; art-therapy; culture; people with disabilities; art creation; artifact; modern art; research
Změněno: 4/4/2014 11:43, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
V originále
Článek se zabývá mezioborovým výzkumem vnímání umění ve formě výtvarné tvorby ve vztahu k lidem se zdravotním postižením. Poukazuje na nutnost odlišení expresivní terapie od konceptu umělecké tvorby. Jsou analyzovány facilitátory a bariéry svobodné a autentické umělecké tvorby člověka, jak z pohledu historie dějin umění, tak současného umění. Dynamika současného umění je založena na originalitě, individualitě a subjektivitě vnímání autora. Normativnost v umění se stává nežádoucím protipólem. Uplatňování inkluze ve škole i ve společnosti je tak základním požadavkem samotné podstaty umění.
In English
The article deals with interdisciplinary research of creating art in people with disabilities. We point out the difference between expressive art therapy and the concept of artistic creating. Further, we analyze facilitators and barriers of independent and authentic art work from the point of view of art history and also contemporary art. The dynamics of contemporary art is based on originality, individuality and subjectivity of author’s perception. Norms are becoming undesirable obstacles. Application of inclusive principles in schools and society are basic prerequisites and fundamentals of art itself.
Links
EE2.3.30.0009, research and development project |
|