NAJVAR, Petr, František TŮMA and Věra JANÍKOVÁ. Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů (Profiles as tools of analysing individual characteristics of foreign language teachers - experts). In Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů
Name in Czech Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů
Name (in English) Profiles as tools of analysing individual characteristics of foreign language teachers - experts
Authors NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), František TŮMA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00073512
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) syntéza; expertnost; učitelé cizích jazyků; výuka cizích jazyků
Keywords in English synthesis; expertise; foreign language teachers; foreign language teaching
Changed by Changed by: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Changed: 12/4/2015 11:43.
Abstract
Příspěvek navazuje na prezentaci modelu expertnosti učitele (Píšová, Hanušová, Kostková), který je hlavním výsledkem empirického výzkumu expertnosti učitelů cizích jazyků. Hlavní pozornost bude věnována "portrétování" učitelů-expertů, jako inovativnímu metodologickému postupu. Portréty učitelů shrnují výsledky partikulárních analýz, jež byly realizovány v rámci projektu GAČR P407/11/0234 "Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky)" a pracují s daty získanými skrze pozorování výuky, hloubkové rozhovory, stimulované vybavování a další výzkumné procedury. Všechny dílčí analýzy si kladou za cíl přinést informace o charakteristikách expertních učitelů cizích jazyků; teprve promyšlená juxtapozice jejich výsledků formou "portrétů" však umožňuje tyto dílčí informace systematizovat a uceleně prezentovat. Protože "portréty" zahrnují výsledky kvantitativních i kvalitativních analýz, poskytují komplexní pohled na vlastnosti jednotlivých učitelů a odhalují podobnosti a rozdíly mezi učiteli, které by při využití striktně kvalitativních či kvantitativních postupů mohly zůstat skryty. Tím napomáhají konkretizovat a exemplifikovat představený teoretický model. V příspěvku budou představeny jednotlivé kroky při vytváření profilů na příkladu profilů 16 učitelů-expertů.
Abstract (in English)
This paper builds on the presentation of a model of teacher expertise (Píšová, Hanušová, Kostková), which is the main outcome of our research project. In this paper, special attention is paid to the "portraiting" of expert teachers as an innovative methodological procedure. The portraits of expert teachers summarize the results of analyses conducted within the project GAČR P407/11/0234.
Links
EE2.3.30.0009, research and development projectName: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
GAP407/11/0234, research and development projectName: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 10/10/2024 03:22