TŮMA, František. Vybrané aspekty lingvistické teorie a metodologie ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Online. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 9–22. Spisy Pedagogické fakulty MU 165. ISBN 978-80-210-6682-3. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vybrané aspekty lingvistické teorie a metodologie ve výzkumu v didaktice cizích jazyků
Název česky Vybrané aspekty lingvistické teorie a metodologie ve výzkumu v didaktice cizích jazyků
Název anglicky Selected aspects of linguistic theory and methodology in foreign language didactics research
Autoři TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání 1. vyd. Brno, Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II, od s. 9–22, 14 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 165, 2013.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00072393
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6682-3
Klíčová slova česky didaktika cizích jazyků; diskurs; analýza diskursu; žákovský jazyk
Klíčová slova anglicky foreign language didactics; discourse; discourse analysis; learner language
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Změněno: 1. 4. 2014 13:39.
Anotace
Cílem této kapitoly je přispět k utřídění koncepčních a metodologických východisek v didaktice cizích jazyků, která může (kromě pedagogických konceptů a metod) stavět i na východiscích a metodách z lingvistiky. Po nastínění různých pohledů na vztah didaktiky cizích jazyků k pedagogice a k lingvistice se kapitola zaměřuje na lingvistickou teorii a metodologii ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Pohybuje na rozhraní teoretických pozic definujících pohledy na diskurs a metodologických pozic zohledňujících postupy příslušných analýz, přičemž jsou představeny čtyři typy diskursivně analytických studií. Zvláštní pozornost je dále věnována výzkumu žákovského jazyka. Na konci kapitoly jsou nastíněny vztahy uvedených typů studií k problémům zkoumaným v didaktice cizích jazyků.
Anotace anglicky
The aim of this chapter is to contribute to the systematizing of conceptual and methodological bases of foreign language didactics (FLD), which can build not only on educational, but also on linguistic theory and methodology. Having outlined different views on the FLD-education and FLD-linguistics relationships, the chapter focuses on linguistic theory and methodology relevant to FLD research. The chapter introduces four types of discourse-analytic studies while making connections between theoretical positions related to discourse and methodological positions defining the analyses. Special attention is paid to learner language research. Finally, the relationships between the four types of discourse-analytic studies and selected research problems in FLD are outlined.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 03:19