C 2013

Nespisovné útvary a stylové rozvrstvení v rámci výuky češtiny jako cizího jazyka na zahraničních školách

MARTINEC, Ivo

Basic information

Original name

Nespisovné útvary a stylové rozvrstvení v rámci výuky češtiny jako cizího jazyka na zahraničních školách

Name in Czech

Nespisovné útvary a stylové rozvrstvení v rámci výuky češtiny jako cizího jazyka na zahraničních školách

Name (in English)

Substandard units and stylish layering in teaching Czech as a foreign language at foreign schools

Authors

MARTINEC, Ivo (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Stylistika v kontextu historie a současnosti, p. 249-254, 6 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072420

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6114-9

Keywords (in Czech)

český jazyk; nespisovné útvary; cizí jazyk; vyučování, stylová vrstva

Keywords in English

Czech language; unliterary language; foreign language; foreign language; stylish sphere

Tags

Reviewed
Změněno: 18/3/2014 17:13, PaedDr. Ivo Martinec, CSc.

Abstract

V originále

Kapitola se zabývá vyučováním češtiny jako cizího jazyka, autor upozorňuje na problémy se začleňováním nespisovných útvarů češtiny do vyučování. Kapitola shrnuje výsledky původního výzkumu zastoupení nespisovného jazyka ve výuce na zahraničních školách v Estonku, Lotyšku, Chorvatsku a Slovinsku. Na těchto školách se vyučuje český jazyk dlouhodobě. Spisovná forma českého jazyka je vnímána jako reprezentativní, avšak i poučení o nespisovných útvarech může být pro studenty zajímavé. Vyučování některé nespisovné formy jazyka je však vhodné pouze v případě, že je odůvodněno zaměřením studia.

In English

The chapter focuses on teaching Czech as a foreign language. The author drawsattention to the problems of integrating Czech substandard units into teaching. This chapter summarizes the results of original research of representation substandard forms in language teaching in foreign schools in Estonia, Latvia, Croatia and Slovenia. At these schools are taught Czech language in the long term. Literary form of the Czech language is perceived as a representative. Guidance on substandard units may be interesting for students. Teaching some substandard forms of language can be accepted based on serious grounds.