MARTINEC, Ivo. Nespisovné útvary a stylové rozvrstvení v rámci výuky češtiny jako cizího jazyka na zahraničních školách (Substandard units and stylish layering in teaching Czech as a foreign language at foreign schools). In Klímová, Květoslava; Kolářová, Ivana; Tušková, Jana Marie. Stylistika v kontextu historie a současnosti. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 249-254. ISBN 978-80-210-6114-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nespisovné útvary a stylové rozvrstvení v rámci výuky češtiny jako cizího jazyka na zahraničních školách
Name in Czech Nespisovné útvary a stylové rozvrstvení v rámci výuky češtiny jako cizího jazyka na zahraničních školách
Name (in English) Substandard units and stylish layering in teaching Czech as a foreign language at foreign schools
Authors MARTINEC, Ivo (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Stylistika v kontextu historie a současnosti, p. 249-254, 6 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072420
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6114-9
Keywords (in Czech) český jazyk; nespisovné útvary; cizí jazyk; vyučování, stylová vrstva
Keywords in English Czech language; unliterary language; foreign language; foreign language; stylish sphere
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Ivo Martinec, CSc., učo 398. Changed: 18/3/2014 17:13.
Abstract
Kapitola se zabývá vyučováním češtiny jako cizího jazyka, autor upozorňuje na problémy se začleňováním nespisovných útvarů češtiny do vyučování. Kapitola shrnuje výsledky původního výzkumu zastoupení nespisovného jazyka ve výuce na zahraničních školách v Estonku, Lotyšku, Chorvatsku a Slovinsku. Na těchto školách se vyučuje český jazyk dlouhodobě. Spisovná forma českého jazyka je vnímána jako reprezentativní, avšak i poučení o nespisovných útvarech může být pro studenty zajímavé. Vyučování některé nespisovné formy jazyka je však vhodné pouze v případě, že je odůvodněno zaměřením studia.
Abstract (in English)
The chapter focuses on teaching Czech as a foreign language. The author drawsattention to the problems of integrating Czech substandard units into teaching. This chapter summarizes the results of original research of representation substandard forms in language teaching in foreign schools in Estonia, Latvia, Croatia and Slovenia. At these schools are taught Czech language in the long term. Literary form of the Czech language is perceived as a representative. Guidance on substandard units may be interesting for students. Teaching some substandard forms of language can be accepted based on serious grounds.
PrintDisplayed: 7/5/2024 01:44