ŠÍP, Radim and Vlastimil ŠVEC. Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole (The concept of tacit knowledge in the paradigm of a unified field). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, o.s., 2013, vol. 23, No 5, p. 664-690. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole
Name in Czech Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole
Name (in English) The concept of tacit knowledge in the paradigm of a unified field
Authors ŠÍP, Radim (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vlastimil ŠVEC (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, o.s. 2013, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00066948
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) znalosti; tacitní znalosti; paradigma oddělených objektů; paradigma sjednoceného pole; jednání; dynamická struktura
Keywords in English knowledge; tacit knowledge; paradigm of separated objects; paradigm of a unified field; action; dynamic structure
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 25/4/2014 13:12.
Abstract
Cílem teoretické studie je vyjasnit pojetí tacitních znalostí (TZ). V první části autoři ukazují, v čem tkví hlavní problém současného diskurzu o tacitních znalostech. Jestliže budeme vnímat znalost jako mentální reprezentaci, nemůžeme náležitě pochopit a zkoumat TZ. Ve druhé části za pomocí příkladů z děl J. Deweyho a J. Piageta autoři dokládají, že zde již jedno století existuje alternativní – funkcionální – pojetí znalosti. Třetí část se zaměřuje na definice znalosti a poukazuje na fakt, že problematika takových definic spočívá v tom, že pedagogové a epistemologové nerozhodně stojí mezi tradičním a alternativním paradigmatem (v textu pracovně nazývaných: „paradigma oddělených objektů“ a „paradigma sjednoceného pole“). To vede k mnohým nesrovnalostem v jednotlivých teoriích a k jejich malé použitelnosti v praxi. Ve čtvrté části autoři představují epistemologické pozadí tradičního paradigmatu, aby v části páté poskytli popis pozadí paradigmatu alternativního. Díky tomuto postupu jsou v závěrečné části autoři schopni definovat alternativní pojetí TZ. Docházejí zde ke zjištění, že znalost musíme vnímat jako dynamickou strukturu sjednoceného pole a TZ chápat jako tacitní dimenzi dynamické struktury (TDZ). Teprve takto pochopená tacitní znalost nám umožňuje zkoumat její dimenze.
Abstract (in English)
The aim of this theoretical study is to clear the concept of tacit knowledge. In the first part of the text, the authors show where the confusion comes from. If we take knowledge as a mental representation we will not, in fact, be able to inquire it. In the second part, an alternative, which has been alive for more than a hundred years, is detected in works on knowledge and knowing by scholars such as Dewey and Piaget. Then, in the third part, the authors depict the hesitation of specialists that could not abandon the old traditional understanding of knowledge (in the study connected with the “paradigm of separated objects”) and their need to across it. Thus they stay between the old and the new paradigm (the new one is in the text referred to as the “paradigm of a unified field”) and therefore, their theories are very often confusing and unusable in praxis. For better understanding of the two – traditional and alternative – paradigms, the authors offer a short introduction to both in the fourth and fifth parts. The study ends by the conclusion that if we are able to understand knowledge not as a representation, but as a dynamic structure of a unified field, we will be able to grasp tacit knowledge as a tacit dimension of the structure and thus we will be able to study it more properly.
Links
GA13-20049S, research and development projectName: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 29/5/2024 04:48