SORGER, Brigitte. Fremdsprachen und Mehrsprachigkeit im tschechischen Schulunterricht (Languages and multilingualism in the Czech education). In SORGER, Brigitte, KÁŇA, Tomáš, JANÍKOVÁ, Věra, REITBRECHT Sandra a BRYCHOVÁ Alice. Schreiben in mehreren Sprachen: Deutsch nach Englisch: Mehrsprachigkeit und ihr Einfluss auf die Textkompetenz. 1st ed. Brno: Tribun EU, 2013, p. 14-21. Schreiben in mehreren Sprachen: Deutsch nach Englisch. ISBN 978-80-263-0558-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fremdsprachen und Mehrsprachigkeit im tschechischen Schulunterricht
Name in Czech Cizí jazyky a mnohojazyčnost ve výuce na českých školách
Name (in English) Languages and multilingualism in the Czech education
Authors SORGER, Brigitte (40 Austria, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Schreiben in mehreren Sprachen: Deutsch nach Englisch: Mehrsprachigkeit und ihr Einfluss auf die Textkompetenz, p. 14-21, 8 pp. Schreiben in mehreren Sprachen: Deutsch nach Englisch, 2013.
Publisher Tribun EU
Other information
Original language German
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00066949
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-263-0558-3
Keywords (in Czech) mnohojazyčnost; jazyková politika; školský zákon; Rámcové vzdělávací programy; Standardy
Keywords in English multilingualism; language policy; School Legislation; Framework Education Programme; Education Standards
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dr. phil. Brigitte Sorger, učo 25169. Changed: 2/4/2014 21:58.
Abstract
Kapitel 1 Fremdsprachen und Mehrsprachigkeit im tschechischen Schulunterricht beschreibt die sprachenpolitischen und curricularen Rahmenvoraussetzungen des Forschungsprojektes, das im vorliegenden Buch detailliert dargestellt wird. Neben einer kurzen Beschreibung der Haltung der tschechischen Gesellschaft zur Mehrsprachigkeit werden relevante Inhalte von richtungsweisenden Dokumenten (Schulgesetz, Rahmenbildungsprogramm und Bildungsstandards) für den Bereich Fremdsprachen in ihren Grundlinien dargestellt. Diese bauen sowohl für die Grundschulen als auch die Gymnasien offiziell auf dem Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen auf, wenn auch mit einer eigenen Schwerpunktsetzung. Der tschechische Fremdsprachenunterricht verfolgt zwar bislang weitestgehend keine multiplen Mehrsprachigkeitskonzepte, er baut aber auf den Grundpfeilern des Referenzrahmens, nämlich der Kompetenzorientierung und der Handlungsorientierung auf. Dies gilt auch für die tschechische Zentralmatura, die für die erste und zweite Fremdsprache eine Prüfung auf der Niveaustufe B1 vorsieht, welche auch den Kompetenzbereich „Schreiben“ umfasst.
Abstract (in Czech)
Kapitola 1 Cizí jazyky a mnohojazyčnost ve výuce na českých školách popisuje rámcová východiska výzkumného projektu, který je detailně představen v této publikaci, z hlediska jazykové politiky a kurikulárního rámce pro plánování a realizaci jazykové výuky. Vedle stručného popisu postojů české společnosti k mnohojazyčnosti jsou zde popsány hlavní směry vymezující školní výuku cizích jazyků, které jsou obsaženy ve Školském zákoně i klíčových kurikulárních dokumentech (Rámcové vzdělávací programy a Standardy). Tyto dokumenty, a to jak pro základní školy, tak i pro gymnázia, se s různým důrazem hlásí ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky (SERRJ). Ačkoli výuka cizích jazyků na českých školách doposud méně uplatňuje koncepty mnohojazyčnosti, přesto plně reflektuje zásady současného činnostního a na jazykové kompetence zaměřeného přístupu k učení a vyučování cizích jazyků, který je formulován ve SERRJ. To platí i pro českou státní maturitu, která pro první a druhý cizí jazyk ukládá zkoušku na úrovni B1, jež zahrnuje i ověření schopnosti sestavit souvislý text v cizím jazyce.
Abstract (in English)
Chapter 1 Languages and multilingualism in the Czech education describes the language policy and curricular framework conditions of the research project which is presented in detail in this book. In addition to a brief description of the attitude of the Czech society towards multilingualism, relevant contents of the essential documents (School Legislation, Framework Education Programme and Education Standards) for the area of foreign languages are outlined. These documents – both for the elementary and secondary education – are in fact based on the Common European Framework of Reference for Languages, albeit with their own focuses. Despite the fact that the Czech language teaching has not hitherto pursued any multiple multilingualism concepts, it is constructed along the line of the Framework of Reference, focusing namely the language skills and actions. This is also valid for the new Czech centralized GCSE exam which requires a test on the B1 level for the first and the second foreign language including writing skills.
Links
GAP407/11/0321, research and development projectName: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 31/7/2024 22:23