C 2012

Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od praxe k teorii a zpět

ŠVEC, Vlastimil

Basic information

Original name

Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od praxe k teorii a zpět

Name in Czech

Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od praxe k teorii a zpět

Name (in English)

Sharing tacit knowledge in teacher education as a transition from practice to theory and vice-versa

Authors

ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání, p. 103-113, 11 pp. 2012

Publisher

Pedagogická fakulta UK

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00072429

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7290-625-3

Keywords (in Czech)

tacitní znalosti; explicitní znalosti; zkušenosti; sdílení tacitních znalostí

Keywords in English

tacit knowledge; explicit knowledge; experiences; sharing tacit knowledge

Tags

Reviewed
Změněno: 10/4/2014 10:37, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Praktické explicitní jednání studenta učitelství (a učitele) vychází z jeho praktických zkušeností, které se transformují v tacitní znalosti. Tyto znalosti jsou: a) individuální, b) procedurální, odpovídají na otázku „jak“ činnost uskutečnit, c) úplná odpověď na tuto otázku je však samotnému studentovi skryta (ví více, než dovede vyjádřit), d) spojeny s cíli, jejichž dosažení považuje student (učitel) za důležité, e) založené na řešení praktických úkolů (situací), f) vázány na kontext, v němž fungují. Student (učitel) jich dosahuje zcela samostatně nebo jen s malou pomocí druhých. Tacitní znalosti se utvářejí a rozvíjejí zejména v průběhu pedagogických praxí studentů a v učitelské praxi. Jejich rozvoj facilituje sdílení praktických zkušeností studentů (učitelů) s jejich vzdělavateli.

In English

Practical explicit conduct of a student teacher (and teacher) is based on their practical experience which is transformed into tacit knowledge. This knowledge is: a) individual, b) procedural, they answer the question "how" to preform the aktivity, c) the entire answer to this question is however hidden to the student himself (he knows more than he can express), d) linked to the objectives, the achievement of which the student (teacher) considers important, e) based on the solution of practical tasks (situations), f) bound to the context in which they operate. Student (teacher) achieves them entirely independently or with only a little help from others. Tacit knowledge is shaped and developed mainly in the course of teaching practice of students and teachers. Its development facilitates sharing of practical experiences of students (teachers) with their educators.

Links

MUNI/A/0883/2011, interní kód MU
Name: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky (Acronym: SKOLA 2012)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached

Sdilenitacitznal_vzdelucit_kapmonogrf_Kohnova_1___Opraveno_.docx
Request the author's version of the file