Detailed Information on Publication Record
2012
Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od praxe k teorii a zpět
ŠVEC, VlastimilBasic information
Original name
Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od praxe k teorii a zpět
Name in Czech
Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od praxe k teorii a zpět
Name (in English)
Sharing tacit knowledge in teacher education as a transition from practice to theory and vice-versa
Authors
ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání, p. 103-113, 11 pp. 2012
Publisher
Pedagogická fakulta UK
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00072429
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7290-625-3
Keywords (in Czech)
tacitní znalosti; explicitní znalosti; zkušenosti; sdílení tacitních znalostí
Keywords in English
tacit knowledge; explicit knowledge; experiences; sharing tacit knowledge
Tags
Reviewed
Změněno: 10/4/2014 10:37, Dana Nesnídalová
V originále
Praktické explicitní jednání studenta učitelství (a učitele) vychází z jeho praktických zkušeností, které se transformují v tacitní znalosti. Tyto znalosti jsou: a) individuální, b) procedurální, odpovídají na otázku „jak“ činnost uskutečnit, c) úplná odpověď na tuto otázku je však samotnému studentovi skryta (ví více, než dovede vyjádřit), d) spojeny s cíli, jejichž dosažení považuje student (učitel) za důležité, e) založené na řešení praktických úkolů (situací), f) vázány na kontext, v němž fungují. Student (učitel) jich dosahuje zcela samostatně nebo jen s malou pomocí druhých. Tacitní znalosti se utvářejí a rozvíjejí zejména v průběhu pedagogických praxí studentů a v učitelské praxi. Jejich rozvoj facilituje sdílení praktických zkušeností studentů (učitelů) s jejich vzdělavateli.
In English
Practical explicit conduct of a student teacher (and teacher) is based on their practical experience which is transformed into tacit knowledge. This knowledge is: a) individual, b) procedural, they answer the question "how" to preform the aktivity, c) the entire answer to this question is however hidden to the student himself (he knows more than he can express), d) linked to the objectives, the achievement of which the student (teacher) considers important, e) based on the solution of practical tasks (situations), f) bound to the context in which they operate. Student (teacher) achieves them entirely independently or with only a little help from others. Tacit knowledge is shaped and developed mainly in the course of teaching practice of students and teachers. Its development facilitates sharing of practical experiences of students (teachers) with their educators.
Links
MUNI/A/0883/2011, interní kód MU |
|