GULOVÁ, Lenka. Zakotvená teorie podle Strausse a Corbinové (Grounded Theory by Strauss and Corbin). In Gulová, Lenka, Radim, Šíp (eds.). Výzkumné metody v pedagogické praxi. 1st ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013, p. 45-71. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zakotvená teorie podle Strausse a Corbinové
Name (in English) Grounded Theory by Strauss and Corbin
Authors GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Výzkumné metody v pedagogické praxi, p. 45-71, 27 pp. Pedagogika, 2013.
Publisher Grada Publishing, a.s.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072430
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-247-4368-4
Keywords (in Czech) Zakotvená teorie otevřené kódování axiální kódování selektivní kódování vlastnosti dimenze analýza sociálně znevýhodněné skupiny projekt Angola ohnisková skupina asistent pedagoga
Keywords in English Grounded theory open coding axial coding selective coding dimension properties analysis of a socially disadvantaged group project Angola focus group teacher assistant
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/4/2014 16:28.
Abstract
Kapitola se zabývá kvalitativní výzkumnou metodou zakotvenou teorií, představuje teoretický i praktický úhel této metody. Na příkladu konkrétní analýzy náročného prostředí rozvíjející se společnosti v Angole otvírá jednotlivé fáze výzkumu a jeho analýzy prostřednictvím otevřeného, axiálního a selektivního kódování včetně interpretace zjištěných skutečností. Podkapitolou je pak téma ohniskové skupiny jako další metody kvalitativní výzkumné strategie. Aplikace metody se týká asistentů pedagoga v prostředí školy.
Abstract (in English)
The chapter deals with grounded theory – a qualitative research method. It presents the theoretical and practical aspects of the method. Using the specific example of an analysis of the difficult environment of Angolan society, it opens individual phases of research and its analysis through open, axial and selective coding including the interpretation of the obtained findings. A subchapter discusses the issue of focus group as another method of the qualitative research strategy. The application of the method involves teacher assistants in the school environment.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 12/10/2024 16:31