KOPEČNÝ, Petr. Narušená komunikační schopnost v prostředí sociálních služeb (ommunication Disorders in Social Services Environment). In KLENKOVÁ, J. et al. Jedinci s narušenou komunkační schopnosti a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 95-104. ISBN 978-80-210-6652-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Narušená komunikační schopnost v prostředí sociálních služeb
Name (in English) ommunication Disorders in Social Services Environment
Authors KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Jedinci s narušenou komunkační schopnosti a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb, p. 95-104, 10 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072451
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6652-6
Keywords (in Czech) komunikace; komunikační dovednost; logopedická intervence; symptomatické poruchy řeči; sociální služby
Keywords in English communication; communication skills; speech therapy; symptomatic speech disorders; social services
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., učo 221806. Changed: 2/3/2014 13:32.
Abstract
Těžiště logopedické intervence poskytované v rezortu práce a sociálních věcí tkví v rozvoji komunikačních schopností u osob se zdravotním postižením, u nichž se projevují těžkosti v komunikačním procesu způsobené přítomností symptomatických poruch řeči. Současná logopedická teorie i praxe vyzdvihuje nutnost odpovídajícího přístupu ke stimulaci komunikačních dovedností u jedinců s různými druhy postižení, zároveň však dodává, že poskytování logopedické intervence v oblasti sociálních služeb zůstává velkou výzvou speciální pedagogiky pro 21. století. Kapitola shrnuje výsledky šetření realizovaných v letech 2012 a 2013, jejichž hlavním cílem bylo analyzovat stav poskytování logopedické intervence osobám žijícím v zařízeních sociálních služeb v České republice.
Abstract (in English)
The center of gravity of speech therapy provided in the resort of labor and social affairs lies in the development of communication skills for persons with disabilities, which are manifest difficulties in the communication process caused by the presence of symptomatic speech disorders. Current speech theory and practice highlights the need for adequate access to stimulate communication skills of individuals with various disabilities, but also adds that speech intervention in social services remains a major challenge special education for the 21st century. This chapter summarizes the results of surveys carried out between 2012 and 2013, whose main objective was to analyze the status of the speech therapy to persons who living in social services in the Czech Republic.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:37