C 2013

Narušená komunikační schopnost v prostředí sociálních služeb

KOPEČNÝ, Petr

Basic information

Original name

Narušená komunikační schopnost v prostředí sociálních služeb

Name (in English)

ommunication Disorders in Social Services Environment

Authors

KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Jedinci s narušenou komunkační schopnosti a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb, p. 95-104, 10 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072451

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6652-6

Keywords (in Czech)

komunikace; komunikační dovednost; logopedická intervence; symptomatické poruchy řeči; sociální služby

Keywords in English

communication; communication skills; speech therapy; symptomatic speech disorders; social services

Tags

Reviewed
Změněno: 2/3/2014 13:32, PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D.

Abstract

V originále

Těžiště logopedické intervence poskytované v rezortu práce a sociálních věcí tkví v rozvoji komunikačních schopností u osob se zdravotním postižením, u nichž se projevují těžkosti v komunikačním procesu způsobené přítomností symptomatických poruch řeči. Současná logopedická teorie i praxe vyzdvihuje nutnost odpovídajícího přístupu ke stimulaci komunikačních dovedností u jedinců s různými druhy postižení, zároveň však dodává, že poskytování logopedické intervence v oblasti sociálních služeb zůstává velkou výzvou speciální pedagogiky pro 21. století. Kapitola shrnuje výsledky šetření realizovaných v letech 2012 a 2013, jejichž hlavním cílem bylo analyzovat stav poskytování logopedické intervence osobám žijícím v zařízeních sociálních služeb v České republice.

In English

The center of gravity of speech therapy provided in the resort of labor and social affairs lies in the development of communication skills for persons with disabilities, which are manifest difficulties in the communication process caused by the presence of symptomatic speech disorders. Current speech theory and practice highlights the need for adequate access to stimulate communication skills of individuals with various disabilities, but also adds that speech intervention in social services remains a major challenge special education for the 21st century. This chapter summarizes the results of surveys carried out between 2012 and 2013, whose main objective was to analyze the status of the speech therapy to persons who living in social services in the Czech Republic.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education