2013
Sociokulturní determinanty integrace žáků se sluchovým postižením
HORÁKOVÁ, Radka and Mariana KOUTSKÁBasic information
Original name
Sociokulturní determinanty integrace žáků se sluchovým postižením
Name (in English)
Sociocultural Determinants of Inclusion in Pupils with Hearing Loss
Authors
HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Mariana KOUTSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vydání. Brno, Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb, p. 127-160, 34 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00072457
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6652-6
Keywords (in Czech)
integrace; inkluze; žák se sluchovým postižením; učitel; sociokulturní determinanty; identifikační strategie
Keywords in English
integration; inclusion; pupils with hearing loss; teacher; sociokultural determinants; identification strategies
Tags
Reviewed
Changed: 25/4/2014 13:13, Dana Nesnídalová
V originále
Kapitola se zabývá problematikou integrace žáků se sluchovým postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V úvodu jsou vymezena teoretická východiska integrace. Pojednáno je o změnách v terminologii a přiblížen je rozdíl ve výkladu pojmů integrace a inkluze. Velký důraz je kladen na charakteristiku klíčových faktorů ovlivňujících proces integrace a analýzu sociokulturních determinant integračního procesu. Popsány jsou postoje všech účastníků tohoto procesu, tzn. samotného žáka s postižením sluchu a jeho rodičů, učitele a spolužáků. Součástí kapitoly je interpretace výsledků výzkumných šetření provedených autorkami v časovém rozmezí let 2007 - 2012. Na závěr jsou formulována doporučení pro aktéry integračního procesu, ale i doporučení pro systémová opatření.
In English
The chapter focuses on inclusion of pupils with hearing loss into the mainstream schools. First, the theoretical basis of inclusion is described. Secondly, the changes in terminology are discussed, and the difference between the term integration and inclusion are introduced. The main emphasis is on the key factors that influence the process of integration and the analysis of the sociocultural determinants of the integration preocess. The chapter summarizes the attitudes of all participants in this process, it means the pupil with hearing loss, his parents, teachers, and classmates. The chapter also contains the research results interpretation obtained by the authors in the time 2007 - 2012. Recommendations for the participants in the integration process and suggestions for the action are formulated at the end of the paper.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|