C 2013

Sociokulturní determinanty integrace žáků se sluchovým postižením

HORÁKOVÁ, Radka and Mariana KOUTSKÁ

Basic information

Original name

Sociokulturní determinanty integrace žáků se sluchovým postižením

Name (in English)

Sociocultural Determinants of Inclusion in Pupils with Hearing Loss

Authors

HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Mariana KOUTSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb, p. 127-160, 34 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072457

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6652-6

Keywords (in Czech)

integrace; inkluze; žák se sluchovým postižením; učitel; sociokulturní determinanty; identifikační strategie

Keywords in English

integration; inclusion; pupils with hearing loss; teacher; sociokultural determinants; identification strategies

Tags

Reviewed
Changed: 25/4/2014 13:13, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Kapitola se zabývá problematikou integrace žáků se sluchovým postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V úvodu jsou vymezena teoretická východiska integrace. Pojednáno je o změnách v terminologii a přiblížen je rozdíl ve výkladu pojmů integrace a inkluze. Velký důraz je kladen na charakteristiku klíčových faktorů ovlivňujících proces integrace a analýzu sociokulturních determinant integračního procesu. Popsány jsou postoje všech účastníků tohoto procesu, tzn. samotného žáka s postižením sluchu a jeho rodičů, učitele a spolužáků. Součástí kapitoly je interpretace výsledků výzkumných šetření provedených autorkami v časovém rozmezí let 2007 - 2012. Na závěr jsou formulována doporučení pro aktéry integračního procesu, ale i doporučení pro systémová opatření.

In English

The chapter focuses on inclusion of pupils with hearing loss into the mainstream schools. First, the theoretical basis of inclusion is described. Secondly, the changes in terminology are discussed, and the difference between the term integration and inclusion are introduced. The main emphasis is on the key factors that influence the process of integration and the analysis of the sociocultural determinants of the integration preocess. The chapter summarizes the attitudes of all participants in this process, it means the pupil with hearing loss, his parents, teachers, and classmates. The chapter also contains the research results interpretation obtained by the authors in the time 2007 - 2012. Recommendations for the participants in the integration process and suggestions for the action are formulated at the end of the paper.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached

Horakova_R.__Koutska_M..doc
Request the author's version of the file
Jedinci_s_narusenou_komunikacni_schopnosti_obsah.pdf
Request the author's version of the file