JAKUBEC, Ondřej. Obraz Salus Populi Romani u brněnských jezuitů a obraznost potridentského katolicismu na předbělohorské Moravě (Salus Populi Romani Image in Brno Jesuit Church and Imagery of Post-Tridentine Catholicism in early modern Moravia). In Jordánková, Hana; Maňas, Vladimír. Jezuité a Brno. Sociální a kulturní interakce koleje a města (1578-1773). Vyd. 1. Brno: Statutární město Brno - Archiv města Brna, 2013, p. 77-98. ISBN 978-80-86736-34-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Obraz Salus Populi Romani u brněnských jezuitů a obraznost potridentského katolicismu na předbělohorské Moravě
Name (in English) Salus Populi Romani Image in Brno Jesuit Church and Imagery of Post-Tridentine Catholicism in early modern Moravia
Authors JAKUBEC, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vyd. 1. Brno, Jezuité a Brno. Sociální a kulturní interakce koleje a města (1578-1773), p. 77-98, 22 pp. 2013.
Publisher Statutární město Brno - Archiv města Brna
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00072460
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-86736-34-1
Keywords (in Czech) Salus Populi Romani; Brno; náboženská imaginace; protireformace
Keywords in English Salus Populi Romani; Brno; religious imagery; Counter-Reformation
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 9/4/2014 18:10.
Abstract
Příspěvek seznamuje s rolí římské ikony Salus Populi Romani z baziliky S. Maria Maggiore a s rolí tohoto vizuálního média v imaginace katolicismus na raně novověké Moravě, kde sehrávala roli nábožensko stimulační i konfrontační, a to díky četným replikám, které objednávala příslušníci zdejší katolické elity.
Abstract (in English)
The study deals with the role of image of icon Populi Romani z baziliky S. Maria Maggiore that served in Moravia around 1600 as strong visual symbol of Moravian Catholic elite that commissined several copies of this image for purpose of religious stimulation as well as tool of confessional polemic.
PrintDisplayed: 24/8/2024 02:58