Detailed Information on Publication Record
2013
Povrchové napětí a motivace ve fyzice
NAVRÁTIL, Vladislav, Jindřiška SVOBODOVÁ and Lukáš PAWERABasic information
Original name
Povrchové napětí a motivace ve fyzice
Name in Czech
Povrchové napětí a motivace ve fyzice
Name (in English)
Surface Tension and Motivation in Physics
Authors
NAVRÁTIL, Vladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřiška SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lukáš PAWERA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
I. Ústí nad Labem, Současné trendy v oblasti popularizace technického vzdělávání, p. 109 - 121, 13 pp. 2013
Publisher
UJEP v Ústí nad Labem
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00072477
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7414-577-3
Keywords (in Czech)
fyzika, termodynamika; povrchové napětí; povrchová energie; projektové vzdělávání; laboratorní práce.
Keywords in English
physics; thermodynamics; surface tension; surface energy; project tuition; laboratory works.
Tags
Reviewed
Změněno: 1/4/2014 10:52, prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
V originále
Článek pojednává a formou výzkumu ověřuje využití jevu povrchového napětí kapalin a povrchové energie pevných látek jako vhodného tématu pro projektové vyučování na všech typech škol. Jsou zde uvedeny některé základní jevy, experimenty a měření, spolu s výčtem využití jevů v přírodních a technických vědách a také v zemědělství. Na závěr jsou jako příklad navrženy dvě úlohy, vhodné např. do fyzikálního praktika.
In English
The article deals with very promissible subject, propper for project tuition at all types of schools – the phenomenon of surface tension and surface energy. Basic theory, experiments and methods of measuring are mentioned together with applications in natural and technical sciences and agriculture. As an example of using the phenomenon in physics education two sudgestions of experimental works are presented.