D 2013

Povrchové napětí a motivace ve fyzice

NAVRÁTIL, Vladislav, Jindřiška SVOBODOVÁ and Lukáš PAWERA

Basic information

Original name

Povrchové napětí a motivace ve fyzice

Name in Czech

Povrchové napětí a motivace ve fyzice

Name (in English)

Surface Tension and Motivation in Physics

Authors

NAVRÁTIL, Vladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřiška SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lukáš PAWERA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

I. Ústí nad Labem, Současné trendy v oblasti popularizace technického vzdělávání, p. 109 - 121, 13 pp. 2013

Publisher

UJEP v Ústí nad Labem

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072477

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7414-577-3

Keywords (in Czech)

fyzika, termodynamika; povrchové napětí; povrchová energie; projektové vzdělávání; laboratorní práce.

Keywords in English

physics; thermodynamics; surface tension; surface energy; project tuition; laboratory works.

Tags

Reviewed
Změněno: 1/4/2014 10:52, prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.

Abstract

V originále

Článek pojednává a formou výzkumu ověřuje využití jevu povrchového napětí kapalin a povrchové energie pevných látek jako vhodného tématu pro projektové vyučování na všech typech škol. Jsou zde uvedeny některé základní jevy, experimenty a měření, spolu s výčtem využití jevů v přírodních a technických vědách a také v zemědělství. Na závěr jsou jako příklad navrženy dvě úlohy, vhodné např. do fyzikálního praktika.

In English

The article deals with very promissible subject, propper for project tuition at all types of schools – the phenomenon of surface tension and surface energy. Basic theory, experiments and methods of measuring are mentioned together with applications in natural and technical sciences and agriculture. As an example of using the phenomenon in physics education two sudgestions of experimental works are presented.