DUNOWSKI, Eliška. Motivace vysokoškolských studentů k učení se německému odbornému a akademickému jazyku (Motivation in teaching of the German language for specific and academic purposes). In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 239-255. Spisy Pedagogické fakulty MU 165. ISBN 978-80-210-6682-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Motivace vysokoškolských studentů k učení se německému odbornému a akademickému jazyku
Name in Czech Motivace vysokoškolských studentů k učení se německému odbornému a akademickému jazyku
Name (in English) Motivation in teaching of the German language for specific and academic purposes
Authors DUNOWSKI, Eliška (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II, p. 239-255, 17 pp. Spisy Pedagogické fakulty MU 165, 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072478
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6682-3
Keywords (in Czech) motivace; německý jazyk pro odborné a akademické účely; akademické dovednosti; rozhovory; obsahová analýza
Keywords in English motivation; external motivation; German language for academic purposes; academic skills; interviews; content analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 4/4/2014 12:46.
Abstract
Předložený text prezentuje první výsledky rozpracovaného disertačního projektu. V březnu 2013 byl proveden předvýzkum k plánovanému disertačnímu projektu. Jeho cílem bylo vyzkoušet funkčnost vybraného výzkumného nástroje a získat představu o vstupu do terénu. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se třemi studenty a jednou studentkou prezenčního magisterského studijního programu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Data byla analyzována na základě kvalitativní obsahové analýzy a induktivně vytvořeného kategoriálního systému. Výsledky předvýzkumu plně souhlasí s aktuálními teoriemi motivace k učení se cizímu jazyku, s Gardnerovým socio-edukativním modelem (2005), s teorií sebeurčení (self-determination theory) (Deci & Ryan, 1993) i atribuční teorií (Williams, Burden, & Al-Baharna, 2001) a nepřináší zatím žádné nové poznatky. V závěru příspěvku následuje krátké zamyšlení nad přínosem této pilotáže a jejím dopadem na další postup disertačního projektu.
Abstract (in English)
The present text introduces initial results of an on-going dissertation project. The pre-research for this dissertation project was conducted in March 2013. Its aim was to test the functionality of the selected study tool and to assess the practical sphere application. The data was collected by semi-structured interviews with four students of the present master’s program of the Faculty of Pedagogy of the Masaryk University in Brno. The data was analyzed on the basis of qualitative content analysis and inductively created category system. The pre-research results fully comply with the current theories on foreign language learning motivation, i.e. Gardner’s socio-educational model (2005), self-determination theory (Deci & Ryan, 1993) and attributive theory (Williams, Burden, & Al-Baharna, 2001) and so far it has not brought any new findings. The conclusion of the article offers a short reflection on the asset of this pilot study and its impact on the further development of the dissertation project.
Links
MUNI/A/0744/2012, interní kód MUName: Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II (Acronym: AKTEV II)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 5/10/2024 09:49