JANÍK, Miroslav. Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. s. 67-80. Spisy Pedagogické fakulty MU 165. ISBN 978-80-210-6682-3. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti
Název anglicky Analysis of classroom situations in second language instruction in the context
Autoři JANÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vydání. Brno, Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II, od s. 67-80, 14 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 165, 2013.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00072481
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6682-3
Klíčová slova česky mnohojazyčnost; didaktika cizích jazyků podporující mnohojazyčnost; jazykový transfe; videostudie
Klíčová slova anglicky multilingualism; multilingualism supporting foreign language didactics; language transfer; videostudy
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Miroslav Janík, Ph.D., učo 183873. Změněno: 25. 3. 2014 13:56.
Anotace
Text je věnován otázce podpory mnohojazyčnosti ve výuce němčiny jako druhého cizího jazyka. Mnohojazyčnost chápeme jako schopnost ovládat alespoň tři jazyky na různých úrovních. V rámci implementace mnohojazyčnosti do výuky se nabízí koncepce didaktiky podporující mnohojazyčnost, která se opírá o teorii o jazykovém transferu a zdůrazňuje metalingvistickou a metakognitivní složku při učení se cizím jazykům. Data k vlastnímu výzkumu byla získána v rámci IVŠV Videostudie německého jazyka a zvolili jsme přístup založený na analýze interakcí. Výsledky předvýzkumu naznačují, že v hodinách německého jazyka dochází k situacím, které nesou potenciál k rozvoji mnohojazyčnosti a učitelé na tyto situace reagují rozdílným způsobem.
Anotace anglicky
The paper deals with the issue of support of multilingualism in lessons of German as the second foreign language. We understand multilingualism as the ability to use three or more languages on different levels. When it comes to implementing multilingualism to foreign language lessons, we can make use of the concept of multilingualism supporting didactics which is based on the theory of language transfer and emphasizes metacognitive and metalinguistic components of foreign language learning. The data were collected within IRSE Videostudy of German as a foreign language. To answer our research questions we opted for the method of interaction analysis. Results of the pilot study indicate that there are situations in German lesson that bear potential for the development of multilingualism and that teachers react to these situations in different ways.
Návaznosti
MUNI/A/0744/2012, interní kód MUNázev: Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II (Akronym: AKTEV II)
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 12:12