JANÍK, Miroslav. Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti (Analysis of classroom situations in second language instruction in the context). In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 67-80. Spisy Pedagogické fakulty MU 165. ISBN 978-80-210-6682-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti
Name (in English) Analysis of classroom situations in second language instruction in the context
Authors JANÍK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II, p. 67-80, 14 pp. Spisy Pedagogické fakulty MU 165, 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072481
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6682-3
Keywords (in Czech) mnohojazyčnost; didaktika cizích jazyků podporující mnohojazyčnost; jazykový transfe; videostudie
Keywords in English multilingualism; multilingualism supporting foreign language didactics; language transfer; videostudy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Miroslav Janík, Ph.D., učo 183873. Changed: 25/3/2014 13:56.
Abstract
Text je věnován otázce podpory mnohojazyčnosti ve výuce němčiny jako druhého cizího jazyka. Mnohojazyčnost chápeme jako schopnost ovládat alespoň tři jazyky na různých úrovních. V rámci implementace mnohojazyčnosti do výuky se nabízí koncepce didaktiky podporující mnohojazyčnost, která se opírá o teorii o jazykovém transferu a zdůrazňuje metalingvistickou a metakognitivní složku při učení se cizím jazykům. Data k vlastnímu výzkumu byla získána v rámci IVŠV Videostudie německého jazyka a zvolili jsme přístup založený na analýze interakcí. Výsledky předvýzkumu naznačují, že v hodinách německého jazyka dochází k situacím, které nesou potenciál k rozvoji mnohojazyčnosti a učitelé na tyto situace reagují rozdílným způsobem.
Abstract (in English)
The paper deals with the issue of support of multilingualism in lessons of German as the second foreign language. We understand multilingualism as the ability to use three or more languages on different levels. When it comes to implementing multilingualism to foreign language lessons, we can make use of the concept of multilingualism supporting didactics which is based on the theory of language transfer and emphasizes metacognitive and metalinguistic components of foreign language learning. The data were collected within IRSE Videostudy of German as a foreign language. To answer our research questions we opted for the method of interaction analysis. Results of the pilot study indicate that there are situations in German lesson that bear potential for the development of multilingualism and that teachers react to these situations in different ways.
Links
MUNI/A/0744/2012, interní kód MUName: Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II (Acronym: AKTEV II)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 03:15