J 2013

Několik poznámek k antropologii Pierra Teilharda de Chardin s ohledem na filosofii výchovy

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Několik poznámek k antropologii Pierra Teilharda de Chardin s ohledem na filosofii výchovy

Name (in English)

Few remarks to the the anthropology of Pierre Teilhard de Chardin with view of the philosophy of education

Authors

ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Paideia, Praha, Univerzita Karlova, 2013, 1214-8725

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00072482

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

vědomí; štěstí; růst; noosféra; člověk; evoluce; de Chardin; věda

Keywords in English

consciousness; happiness; growth; noosphere; human; evolution; de Chardin; science

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2014 10:19, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Pierre Teilhard de Chardin rozhodně jedním z nejoriginálnějších a intelektuálně nejvlivnějších myslitelů dvacátého století.Práce se snaží nabízet některé vybrané myšlenky z jeho antropologických konceptů, které jsou relevantní z hlediska filozofie výchovy. Jeden takový pojem je chápán jako schopný reflexe, aktivně formování vesmíru a podílí se na vývoji. Velký důraz je kladen na de Chardin lidské činnosti a sociální dimenze lidské existence. Štěstí je chápáno jako přirozená odměna pro aktivní vyjití ze sebe sama.

In English

Some Notes on the Anthropology of Pierre Teilhard de Chardin with Regard to the Philosophy of Education. (Article) – Pierre Teilhard de Chardin certainly one of the most original and intellectually influential thinkers of the twentieth century. The paper tries to offer some selected thoughts of his anthropological concepts that are relevant to the issue of philosophy of education. One such concept is understood as being capable of reflection, actively shaping the universe and involved in the evolution. Great emphasis is placed on the de Chardin human activity and social dimension of human existence. Happiness is understood as a natural reward for active going out of himself.