Detailed Information on Publication Record
2013
Několik poznámek k antropologii Pierra Teilharda de Chardin s ohledem na filosofii výchovy
ČERNÝ, MichalBasic information
Original name
Několik poznámek k antropologii Pierra Teilharda de Chardin s ohledem na filosofii výchovy
Name (in English)
Few remarks to the the anthropology of Pierre Teilhard de Chardin with view of the philosophy of education
Authors
ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Paideia, Praha, Univerzita Karlova, 2013, 1214-8725
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/13:00072482
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
vědomí; štěstí; růst; noosféra; člověk; evoluce; de Chardin; věda
Keywords in English
consciousness; happiness; growth; noosphere; human; evolution; de Chardin; science
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 15/4/2014 10:19, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Pierre Teilhard de Chardin rozhodně jedním z nejoriginálnějších a intelektuálně nejvlivnějších myslitelů dvacátého století.Práce se snaží nabízet některé vybrané myšlenky z jeho antropologických konceptů, které jsou relevantní z hlediska filozofie výchovy. Jeden takový pojem je chápán jako schopný reflexe, aktivně formování vesmíru a podílí se na vývoji. Velký důraz je kladen na de Chardin lidské činnosti a sociální dimenze lidské existence. Štěstí je chápáno jako přirozená odměna pro aktivní vyjití ze sebe sama.
In English
Some Notes on the Anthropology of Pierre Teilhard de Chardin with Regard to the Philosophy of Education. (Article) – Pierre Teilhard de Chardin certainly one of the most original and intellectually influential thinkers of the twentieth century. The paper tries to offer some selected thoughts of his anthropological concepts that are relevant to the issue of philosophy of education. One such concept is understood as being capable of reflection, actively shaping the universe and involved in the evolution. Great emphasis is placed on the de Chardin human activity and social dimension of human existence. Happiness is understood as a natural reward for active going out of himself.